Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، مجموع درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها نزدیک به ۸۸ هزار میلیارد تومان است که فقط یک چهارم آن در قالب یارانه نقدی میان خانوارها توزیع خواهد شد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از مشرق، گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۷ مجلس درباره منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها، شائبه کسری بودجه دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مردم را کاملا رد می‌کند.

در حالی که مسئولان دولت‌های یازدهم و دوازدهم چند سال است می‌گویند برای پرداخت یارانه نقدی به همه مردم با کسری بودجه مواجهند، جزئیات درآمد دولت نشان می‌دهد این ادعا کاملا نادرست است.

دولت در لایحه بودجه سال آینده اعتبار پرداخت یارانه نقدی به مردم را به ۲۳ هزار میلیارد تومان کاهش داده که به معنای حذف یارانه ۳۳ میلیون نفر از مردم است. البته اعتبار ۷۰۰۰ میلیارد تومانی نیز برای افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز در قالب مصارف هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ۹۷ لحاظ شده که جدا از یارانه آنها است.

دولت برای آن که یارانه نقدی هیچ خانواری را در سال ۹۷ حذف نکند و به ۷۶ میلیون نفری که هم‌اکنون یارانه می‌گیرند همچنان یارانه بدهد، به ۴۲ هزار میلیارد تومان درآمد در سال نیاز دارد.

مسئولان دولتی در این باره به گونه‌ای اطلاع‌رسانی کرده‌اند که گویا درآمد هدفمندی یارانه‌ها آنقدر پایین است که دیگر چاره‌ای جز حذف یارانه بیش از ۳۰ میلیون نفر نیست.

اما همانطور که پیش از این نیز برخی کارشناسان گفته‌اند، درآمد هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی تکافوی پرداخت یارانه به همه مردم را می‌دهد.

بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۳۹۷ مجلس، منابع درآمدی دولت از هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده نزدیک به ۸۸ هزار میلیارد تومان است.

مطابق این آمار، رقم ۲۳ هزار میلیارد تومانی که دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مردم در نظر گرفته حدود یک چهارم کل درآمد هدفمندی یارانه‌ها است.

از کل ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها فقط نحوه مصرف ۳۷ هزار میلیارد تومان آن طبق لایحه بودجه تعیین می‌شود و مابقی یعنی ۵۱ هزار میلیارد تومان آن به طور کامل در اختیار دولت و شرکت‌های دولتی خصوصا وزارت نفت و نیرو است.

این در حالی است که با وجود دو مرحله گرانی حامل‌های انرژی از جمله بنزین که موجب افزایش دو برابری درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها شده، نه تنها یک ریال به یارانه ماهانه مردم اضافه نشد، بلکه دولت با ادعای کسری بودجه، قصد دارد یارانه نیمی از یارانه بگیران را نیز حذف کند.