Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

این گزارش نقاط مبهم زیادی را پیش روی ملت قرار داده از جمله اینکه بخش بزرگی از درآمد کشور به خزانه واریز نشده و مشخص نیست این درآمدها کجا هزینه شده است!

به گزارش تیتر آزاد به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد عبدالهی طی یادداشتی نوشت:


اواخر هفته گذشته گزارش تفریغ بودجه سال 95 توسط دیوان محاسبات منتشر شد. در خصوص این گزارش که عدم شفافیت و بی انضباطی مالی شدید دولت را نشان میدهد؛ چند نکته کلیدی وجود دارد:

1. این گزارش نقاط مبهم زیادی را پیش روی ملت قرار داده از جمله اینکه بخش بزرگی از درآمد کشور به خزانه واریز نشده و مشخص نیست این درآمدها کجا هزینه شده است! به عنوان نمونه عدم واریز بیش از 11 هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از فروش داخلی گاز و بیش از 4 هزار میلیارد تومان از وجوه واریزی توسط شرکت های پتروشیمی بابت ارزش خوراک دریافتی به حساب خزانه فاش می‌کند که ۱۵هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی سرنوشت نامعلومی دارند!

2. همچنین طبق این گزارش اطلاعاتی از سرنوشت ۷ میلیون بشکه نفت در سال ۹۵، در قالب گزارش تفریغ به مجلس ارائه نشده است.


3. نکته بعدی افزایش بی سابقه بدهی های دولت است؛ بر اساس اظهارات رئیس ‌دیوان محاسبات دولت علارغم نفت فروشی و استفاده از اوراق اسلامی ، خود را بدهکارتر کرده و این بدهی رشد 229درصدی یافته است. این یعنی دولت به شدت در حال آینده فروشی است و در صورت ادامه این رویه سرنوشت کشور با خطر جدی مواجه خواهد شد.

4. طبق این گزارش دولت حقوق دان؛ 80 درصد از تبصره‌ها و احکام بودجه را اجرا نکرده یا ناقص اجرا کرده است! این نشان می‌دهد دولتی که از بی‌انضباطی بودجه‌ای دولت قبل(احمدی نژاد) انتقاد می‌کرد، حال خود گوی سبقت را در بی انضباطی مالی و قانونی از دولت های قبل ربوده است!


این گزارش علیرغم اینکه نشان دهنده ضعف و بی قانونی شدید در دولت است اما آینه تمام نمای مجلسی است که به جای حمایت از حقوق ملت خود را موظف به حمایت تمام قد از برنامه های دولت میداند. بنابراین خروجی مجلس ضعیف چیزی جز کارنامه غیرقابل دفاع دولت نیست . از آنجا که مجلس وظیفه نظارتی دارد باید به این سوال پاسخ دهد که چرا اکثر قریب به اتفاق مصوبات نمایندگان اجرا نمی‌شود؟ با ادامه این روند وقت‌گذاری مجلس برای تصویب احکام و تبصره‌های قانون بودجه با هزینه بیت المال چه فایده ای دارد؟ و اصولا چرا رئیس جمهور بحث شفافیت مالی و اقتصادی را هنگام تقدیم لایحه بودجه 96 مطرح کرد؟!

انتهای پیام/