دود چالش و مناقشه امروز به چشم یکایک مردم محروم و زحمتکش این استان از زن و مرد ، پیر و جوان ، با سواد و بی سواد ، روستایی و شهری و … می رود ، برای بررسی چالش به وجود آمده بین نمایندگان استان و استاندار گلستان ، مروری دقیق بر برخی موارد خالی از لطف نیست .
به گزارش تیتر آزاد، به نقل از گلستان ما؛ * جمعه ۲۴ خرداد ماه ۹۲ ، انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار گردید و نام دکتر حسن روحانی با شعار اعتدال و تشکیل دولت تدبیر و امید با کسب ۵۱ % آرا ، از صندوق های آراء این انتخابات با شکوه بیرون آمد .
* شنبه ۱۲ مرداد ماه ۹۲ ، و پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری ، دکتر روحانی در اولین نشست مطبوعاتی خود بر شعارهای انتخاباتی اش تاکید کرد و با بیان اینکه این دولت فراجناحی خواهد بود ، اذعان کرد : دولت تدبیر و امید بر مشی اعتدال حرکت نموده و کاملا فراجناحی عمل خواهد کرد .
* پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه ۹۲ ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۵۶ رای موافق ، ۱۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۸۴ نماینده حاضر در صحن به دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور رای اعتماد دادند .
** رحمانی فضلی در انتخاب استانداران ، مکانیسمی را مشخص کرد که مطابق آن در انتخاب استاندار ، نظر و توافق مشترک مجمع نمایندگان استان و نماینده ولی فقیه در استان مد نظر بود تا استانداران منتخب از مقبولیت و حمایت مشترک آنان برخوردار باشد .
* جمعه شب ۱۲ مهر ماه ۹۲ ، توافق شبانه ۴ نماینده اصولگرای استان با آیت الله نور مفیدی ، بر روی نام دکتر حسن صادقلو به عنوان استاندار گلستان رقم خورد . این ۴ نماینده اصولگرا با محوریت و هماهنگی صابری نماینده آزادشهر و رامیان ، به قول برخی سیاسیون محلی ، نرمش به ظاهر قهرمانانه ای از خود نشان دادند و حاضر شدند حسن صادقلو اصلاح طلب را بر راس امور استان بگمارند .
* شنبه ۱۳ مهر ماه ۹۲ ، جلسه ای با حضور مجمع نمایندگان استان گلستان در وزرات کشور برگزار شد و در آن جلسه ، نتیجه توافق نمایندگان استان با نمایندگی ولی فقیه بر روی نام حسن صادقلو برای استانداری گلستان اعلام گردید .
* یکشنبه ۱۴ مهرماه ۹۲ ، در جلسه هیئت دولت و به پیشنهاد وزارت کشور و موافقت هیئت وزیران « حسن صادقلو » به عنوان هفتمین استاندار گلستان معرفی شد .
* دوشنبه ۲۲ مهر ماه ۹۲ ، مراسم معارفه دکتر صادقلو به عنوان هفتمین استاندار گلستان با حضور دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد .
** دکتر صادقلو در روز اول ورود خود به استان در حوزه علمیه امام خمینی (ره) گرگان با بیان اینکه ” که دیگر از سن و سال من شعار زنده باد و مرده باد گذشته و من به فکر توشه آخرتم هستم . ” ، اذعان کرد : من به دنبال بسیج همه نیروها و ظرفیت های موجود در استان هستم ، ” من آمده ام که جمع کنم نه جنگ . ”
** دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم معارفه دکتر حسن صادقلو گفت : استاندار جدید گلستان باید اعتدالگرایی را به عنوان یک اصل مورد توجه دولت تدبیر و امید ، در انتخاب همکاران و مدیران استان مد نظر قرار دهد . اعتدال موضوعی است مورد قبول و تایید عقل ، عرف و شرع است و در مشی ، عمل و روش ها خودنمایی و بروز می کند وگرنه به خودی خود موضوعیتی ندارد . وی افزود : در انتخاب استانداران ، مشی اعتدالگرایی و تجارب مفید آنان مد نظر بوده است و همانگونه که استانداران را بر این مبنا انتخاب کرده ایم ، معاونین استانداران و فرمانداران هم بر اساس همین اصل تایید میشوند .
** همچنین دکتر صادقلو در روز معارفه خود و در گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه خود در سیمای گلستان بر این موارد تاکید کرد : در حوزه انتصابات راهی جز ایمان به شاخص ها نداریم ، باید بگویم که من وامدار هیچ شخص یا گروهی نیستم ، نه شاکله بنده و نه سابقه بنده هیچ کدام نشانی از وامداری ندارند و اصلا من چنین رابطه ای را بر نمی تابم بلکه به دنبال یک رابطه مهربانانه و همکاری دوطرفه هستم ، شاخصه هایی که من در انتخاب و انتصاب افراد بکار خواهم بست شامل مردمداری و مردم مداری ، سابقه مدیریت مفید ، مهربانی با مردم ، پاکدست بودن ، اخلاق صحیح ، وجاهت قانونی و منطقه ای و در انتخاب فرمانداران به بومی بودن تاکید دارم ، اصولگرای معتدل و اصلاح طلب معتدل گزینه دلخواه ماست .
۱۴ نکته بسیار مهم و قابل توجه :
۱٫ فاصله ۲۴ خرداد و ۲۴ مرداد تا ۱۲ مهرماه ۹۲ ، فرصت زمانی خوبی بود که نمایندگان استان گلستان در اختیار داشتند تا با بررسی دقیق و یک تعامل خوب و سازنده در مجمع خود و با سایر جایگاه ها و افراد مهم استانی به گزینه ای شایسته و مناسب برای استانداری گلستان برسند ، حال چه بومی باشد و چه غیر بومی . ولی نمایندگان به خوبی از این فرصت استفاده نکردند اگر چه انتصاب استاندار خراسان رضوی در اواسط اسفند ماه ۹۲ انجام شد .
۲٫ دولت تدبیر و امید در تحلیلی صحیح و منطقی ، کیفیت و بهبود رابطه خود با مجلس شورای اسلامی را منوط به تعامل و رابطه خوب استانداران با نمایندگان مجلس در استان ها قلمداد کرد . که این موضوع از چند وجه می توانست منشاء نتایج مطلوب و سازنده در امور کشوری و استانی باشد . که متاسفانه با وضعیت کنونی ، سهم استان گلستان در این زمینه کاملا آسیب دیده است .
۳٫ در حالی که هماهنگی و انسجام کامل ۷ نماینده مجلس شورای اسلامی استان می توانست و می تواند عاملی موثر در جهت توسعه و آبادنی استان در زمینه های گوناگون و حل مشکلات و معضلات موجود در شهرها و بخش های مختلف آن باشد ولی عدم انسجام و هماهنگی کامل نمایندگان استان در طول مدتی که از دوره نمایندگی کنونی آنان گذشته در زمینه های مختلف خود و آثارش را نشان داده است که این مساله در خصوص انتخاب استاندار و مسائل پیرو و پیرامون آنان کاملا هویدا گردید .
۴٫ با الگو گرفتن از مکانیسم وزارت کشور برای انتخاب استانداران که صادقلو نیز نتیجه همین مکانیسم بود ، جا داشت تا استاندار نیز مکانیسمی مشابه برای انتخاب فرماندران لحاظ کند و با توافق اجمالی امام جمعه و نماینده مجلس در هر شهرستان برای انتخاب فرمانداران اقدام نماید . که نیم نگاهی به انتصابات صورت گرفته تا کنون به خوبی نشان می دهد که در اکثر شهرهای استان ، این توافق وجود نداشته است . اگر چه در جاهایی مانند بندر ترکمن ، واکنش تند و مخالفت صریح امام جمعه شیعه و امام جمعه اهل سنت و نماینده را شاهد بودیم.
۵٫ عملکرد استاندار گلستان در فاصله گرفتن از ۲ شعار محوری و اصلی دولت تدبیر و امید ، یعنی شعار های فراجناحی و اعتدالی عمل کردن در انتصابات و لحاظ نکردن شرایط و شاخص هایی که خود وی برای انتخاب فرمانداران و مدیران مطرح کرده بود ، باعث بروز برخی ناراحتی و کدورت ها گردید که این اعتدالی و فراجناحی عمل نکردن نماینده دولت در استان کاملا مشهود است . بررسی انتصاب صورت گرفته و تحلیل آنها خود مجالی مستقل می طلبد که در آینده پرداخته خواهد شد .
۶٫ تاکید آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان بر روی گزینه ای غیر بومی بنام مهندس احمد مجیدی بود تا جایی که وی به صراحت گفت : ” نظر من روی مجیدی بود / به خاطر خواست خرد جمعی من صادقلو را قبول کردم ” . این موضوع باعث می شود تا در رویدادهای مختلف به وجود آمده در این مدت ، مساله ای متوجه وی نباشد .
۷٫ مخالفت سلیمان عباسی نماینده گنبد با انتصاب دکتر صادقلو ، از همان ابتدا و عدم حضورش در توافق شبانه و از عدم حضور و اعتراضش به حضور سایر نمایندگان استان در جلسه ۱۳ مهرماه ۹۲ در وزارت کشور کاملا مشخص بود . که این اعتراض و ناراحتی در روزها و ماه های بعد هم با توجه رویدادهای مختلف در مسائل استانی و شهرستان گنبد ، تداوم یافت .
۸٫ هماهنگی و محوریت اولیه رضا صابری نماینده رامیان و آزادشهر برای ایجاد همگرایی و وحدت نظر در میان سایر نمایندگان استان و جلب توجه آنان برای موافقت با استانداری دکتر صادقلو و همچنین بر قراری رابطه با نمایندگی ولی فقیه در استان و برگزاری جلسه توافق شبانه خود نکته ای قابل توجه است . ولی در روزهای پایانی سال ۹۲ نیز شاهد تحصن همین نماینده در وزارت کشور در اعتراض به عملکرد استاندار بودیم . ( در فاصله ای ۵ ماهه چه اتفاقی افتاد ؟ )
۹٫ شائبه انتخاباتی بودن انتصاب مشاوران استاندار و فرمانداران در شهرهای مختلف از جمله عواملی بود که باعث ایجاد حساسیت هایی در این زمینه ها گردید . در حوزه مشاوران این موضوع بیشتر در فعالیت های مشاورین ترکمن استاندار قابل توجه است و در حوزه فرمانداران هم سهم خواهی ها ، قوم گرایی و گاها بی خاصیت کردن کار ، تاثیر به سزایی داشته است تا در نهایت این چیدمان فرمانداران ، مسیر دست یابی اصلاح طلبان و حامیان استاندار در شهرهای مختلف را به کرسی های سبز مجلس شورای اسلامی فراهم آورد .
۱۰٫ شائبه انتخاباتی بودن برخی از خواسته ها و اعتراضات نمایندگان استان نیز از جمله مواردی است که در این زمینه قابل بررسی و ارزیابی است که برخی از نمایندگان ، انتصابات صورت گرفته کنونی را عاملی مهم در ناکامی خود در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در سال ۹۴ ارزیابی کنند و پس از بی نتیجه ماندن رایزنی ها و تلاش های خود با مجموعه استانداری گلستان برای انتخاب فرمانداران مد نظر به نقطه کنونی در این ماجرا برسند .
۱۱٫ اینکه توافق نمایندگان با دکتر صادقلو برای تصدّی استانداری گلستان با پیش شرط یا قیدی خاص همراه بوده و یا اینکه بدون هیچ گونه پیش شرط و قولی خاص بوده از جمله مواردی است که تا کنون کسی از آن حرفی به میان نیاورده است . تا بر اساس آن بتوان به تحلیلی روشن تر از مواجهه به وجود آمده پرداخت .
۱۲٫ توافق شبانه ۴ نماینده اصولگرای استان با آیت الله نورمفیدی هم مشخص نیست بر اساس کدام مبنا و اصلی صورت گرفته است که در حالیکه ۴ نماینده اصولگرا بر صادقلو به عنوان گزینه ای بومی و اصلاح طلب اصرار داشته اند ولی نظر نماینده ولی فقیه بر مهندس مجیدی به عنوان گزینه ای غیر بومی بوده . که تا کنون در زمینه چگونگی حصول این توافق هم هیچ نکته و مطلب خاصی منتشر نشده است .
۱۳٫ در نظر گرفتن جایی برای فعالیت و تاثیر گذاری خرس خاله ها در اطراف استاندار و نمایندگان هم خالی از لطف نیست . چه اینکه تجربه و عبرت آموزی از تاریخ ثابت کرده است که در مواقع بروز برخی اختلافات و چالش ها و بحران های سیاسی و اجتماعی نقش کسانی که راهنمایی ناصواب می کنند ، مشورت های نادرست می دهند و هزینه های سنگینی را بر طرفین یک ماجرا تحمیل می کنند نقش کم و قابل اغماضی نیست . که لازم است تا همگان و بخصوص بزرگان ، اولا با نگاهی دقیق و تیزبینانه نزدیکان و مشاورین خود را برگزینند و ثانیا در عواقب و نتایج احتمالی پیشنهادات و نظرات آنان تامل و دقت بیشتری نمایند .
۱۴٫ عقب افتادگی بیشتر استان گلستان ؛ رکود توسعه صنعت ، کشاورزی ، اقتصاد و اشتغال آن ؛ محرومیت بیشتر مردم بخصوص اقشار ضعیف و کم درآمد ؛ ایجاد یاس و نا امیدی در میان خواص و عموم مردم استان ؛ ایجاد بدعتی نامطلوب در سطح مدیریت کلان استان ؛ از دست رفت سریع زمان و فرصت های بی نظیر پیشرفت ؛ عمیق و ریشه دار شدن اختلاف نظرها ؛ سخت کردن شرایط کار برای بسیاری از آیندگان و دهها موضوع دیگر ، مواردی است که ممکن است از چالش و مواجهه نادرست امروز نمایندگان و استاندار گلستان حاصل شود که در نهایت دود همه آنها به چشم یکایک مردم محروم و زحمتکش این استان از زن و مرد ، پیر و جوان ، با سواد و بی سواد ، روستایی و شهری و … می رود .
حق با نمایندگان استان است !
با این اوصاف به نظر می رسد در مواجهه به وجود آمده از ۳ جهت باید حق را به نمایندگان استان داد و آن اینکه :
الف : دکتر صادقلو به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید در مسیر شعارهای فراجناحی و اعتدالی عمل کردن ، گام برنداشته و گاها حتی از شاخص ها و شرایط مد نظر خود هم در انتخاب فرمانداران عدول کرده است که در این زمینه باید این حق را برای نمایندگان قائل شد که لب به اعتراض بگشایند .
ب : تعامل مناسب و سازنده با نماینده های استان به عنوان موضوع مهمی که مد نظر دولت تدبیر و امید است و می تواند نقش بی بدیلی در توسعه و آبادانی استان داشته باشد ، تا کنون خیلی مورد توجه استانداری گلستان نبوده است . چه اینکه همین نماینده ها در راه معرفی و انتخاب دکتر صادقلو به عنوان استاندار پیش قدم بوده اند . اما وجود یا عدم وجود هر گونه پیش شرط یا قولی خاص میان نمایندگان و استاندار نیز از مسائلی است که تا کنون کسی صحبتی از آن به میان نیاورده است .
ج : عدم انتشار برنامه های ارائه شده از سوی استاندار گلستان به وزارت کشور برای توسعه و عمران استان و سردرگمی و بی برنامگی در برخی حوزه های مهم نظیر اقتصاد ، صنعت ، کشاورزی ، اشتغال و عمران و … از جمله اشکالاتی است که همه اقدامات و فعالیت های صورت گرفته ۸ ماهه اخیر را غیر قابل سنجش و ارزیابی مناسب می کند . این در حالی است که استاندار گلستان از یکایک فرمانداران و مدیران ، مطالبه سند تحولی و برنامه توسعه ای داشته است .
حق با استاندار گلستان است !
و با همان اوصاف مذکور به نظر می رسد در مواجهه به وجود آمده از ۳ جهت نیز باید حق را به دکتر حسن صادقلو داد :
الف : نمایندگان استان در ابتدا بین خود و در ادامه با نماینده ولی فقیه در استان بر سر نام دکتر حسن صادقلو برای استانداری گلستان توافق می کنند . اینکه توافق آنان بر اساس شناختی کامل و دقیق بوده یا خیر ، با پیش شرط یا قولی خاص انجام شده یا نه ، از موضع فعال بوده یا منفعل ، با نگاهی به آینده بوده یا خیر ، با نیم نگاهی به انتخابات آتی مجلس بوده یا نه و … ؛ این حق را برای دکتر صادقلو ایجاد می کند که بر همان اساس به استانداری بپردازد .
ب : استاندار گلستان مانند هر استاندار دیگری حق دارد در انتخاب همکاران خود اعم از معاونین ، مشاورین ، مدیران کل و فرمانداران و … به عنوان همکاران آینده خود در راه اداره و مدیریت استان اقدام نماید . حال اینکه در این راه ، چه ملاحظاتی را در نظر بگیرد و یا تحت چه شرایطی تصمیم بگیرد و با چه کسانی تعامل و مشورت کند و … اینها هم با اوست . که نهایتا همه اینها در موفقیت و عملکرد مطلوب وی تاثیر مستقیم دارد .
ج : فرصت ۵ ماهه ، از زمان معارفه تا روز تحصن یکی از نمایندگان در وزارت کشور ، به نظر مهلت کوتاهی برای ارزیابی و قضاوت در خصوص عملکرد استاندار گلستان به نظر می رسد . چه اینکه با تغییر دولت در سطح کشور ، تغییرات مدیریتی گسترده ای در سطوح ملی و استانی رخ می دهد که استقرار کامل آن ، خود فرصتی حدودا یک ساله می طلبد چه برسد به ارزیابی عملکرد آن . که تعیین نشدن تعداد زیادی از مدیران کل استان ؛ باقی ماندن انتخاب ۳ فرماندار شهرهای گرگان ، کلاله و آزادشهر و منصوب نشدن بسیاری از معاونین فرمانداران و بخشداران در شهرهای مختلف استان گواه خوبی بر این موضوع است .
حق با مردم گلستان است !
و با همه این اوصاف به نظر می رسد در مواجهه به وجود آمده از هزاران جهت باید حق را به مردم استان داد و آن اینکه :
اختلاف نظر نمایندگان استان با استاندار گلستان ؛ عدم تعامل و هماهنگی استاندار با نمایندگان ؛ دامن زدن به گستره و عمق اختلافات ؛ فراموش کردن موضوعات و مسائل حیاتی و ضروری استان ؛ تسویه حساب های شخصی ، سلیقه ای و جناحی از دو طرف و … باعث عقب افتادگی بیشتر استان گلستان ؛ رکود توسعه صنعت ، کشاورزی ، اقتصاد و اشتغال آن ؛ محرومیت بیشتر مردم بخصوص اقشار ضعیف و کم درآمد ؛ ایجاد یاس و نا امیدی در میان خواص و عموم مردم استان ؛ ایجاد بدعتی نامطلوب در سطح مدیریت کلان استان ؛ از دست رفت سریع زمان و فرصت های بی نظیر پیشرفت ؛ عمیق و ریشه دار شدن اختلاف نظرها ؛ سخت کردن شرایط کار برای بسیاری از آیندگان و دهها موضوع دیگر می شود .
فارغ از اینکه حق با استاندار است یا نمایندگان ، همه مواردی که ممکن است از چالش و مواجهه نادرست امروز نمایندگان و استاندار گلستان حاصل شود در نهایت دودش به چشم یکایک مردم محروم و زحمتکش این استان از زن و مرد ، پیر و جوان ، با سواد و بی سواد ، روستایی و شهری و … می رود .
یک داستان جالب و خواندنی
اینجاست که یادی از قضاوت بی نظیر مولی الموحدین حضرت علی (ع) خالی از لطف نیست .
آنجا که در مناقشه میان دو زن بر سر دعوای مادری یک طفل خردسال ، هر یک خود را مادر آن کودک معرفی می کردند . تا اینکه امام علی (ع) رای خود را میان آن دو این گونه اعلام می کند که : اینک من با این شمشیر ، کودک را به دو نیم می کنم و هر یک قسمتی از او را بردارید .
در این هنگام مادر واقعی طفل که جان او را در خطر دید ، جلو دوید و گفت : من از سهم خودم گذشتم ، کودک را به آن زن بسپار .
اینجا بود که امام علی (ع) قضاوت خود را کامل کرد و گفت : مادر واقعی طفل کسی است که برای حفظ جان او از سهم خودش گذشته است . چون عشق ، عاطفه و مهر مادری او مانع از راضی شدنش به مرگ فرزند دلبندش شده است .
در این میان مردم و استان محروم گلستان همان طفلی هستند که برای رشد ، توسعه و آبادانی خود نیاز به مهربانی هر دو مادر دارند .
به امید روزی که همه در راه حل مشکلات مردم و آبادانی استان محروم گلستان بر یکدیگر خرده و از یکدیگر سبقت بگیرند .
فرامرز گلستانی