Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

همایش منطقه ای طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر، دیشب با حضور پرشور مردم متدین و مذهبی شهرستان آزادشهر و سخنرانی مدیر کل ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور به همت سازمان تبلیغات اسلامی و سپاه پاسداران در حسینیه اعظم این شهر برگزار شد.

به گزارش تیترآزاد، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین توانایی مدیر کل ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور در سخنرانی خود اظهار کرد: امر به معروف ونهی از منکر جزء واجباتی است که انسانها کمتر به آن می پردازند و عده ی زیادی هم که آن را اجرا می کنند، روش مناسبی برای اجرای ان بکار نمی برند.

حجت الاسلام توانایی ادامه داد: ۴ تکنیک رفتاری برای اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که اگر انسانها آنها را بکار ببندند تذکر انها تاثیر گذارتر خواهد شد. اولین تکنیک، تکریم افراد است. 

سخنران همایش افزود: خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به بی ادبانی که بر سر پیامبر فریاد میکشیدند و با صدای بلند صحبت می کردند می فرماید؛ ای مومنین صدای خود را نزد پیامبر بالا نبرید. خدا در این آیه آنها را مومنین می خواند و بدین وسیله به انها احترام می گذارد تا تذکری که می دهد را بهتر پذیرا باشند.

مدیر کل ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور در ادامه گفت: شما عزیزان با احترام تذکر بدهید، اگر تاثیر نکرد ناراحت نشوید زیرا شما وظیفه خود را انجام داده اید.

وی در رابطه با تکنیک دوم بیان کرد: تفکیک رفتار از شخصیت افراد، راهکار دوم می باشد. یعنی نباید اگر شخصی خطایی می کند به شخصیت او حمله کرد، بلکه باید بد بودن آن کار را تذکر داد. مثلا اگر فرزندتان خانه را بهم ریخت، به او نگویید که از دست تو ناراحتم، بلکه بگویید، از بهم ریختگی خانه ناراحت هستم.

حجت الاسلام توانایی تشخیص را تکنیک بعدی معرفی و تصریح کرد: هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. همینجوری در هر جا و زمانی تذکر ندهیم. باید ببینیم در این زمان و این مکان تذکر شما تاثیر گذاراست یا خیر، و اینکه آیا شما تذکر دهید بهتر است یا شخص دیگر، آنوقت اگر شرایط فراهم بود، تذکر بدهید.

سخنران همایش ادامه داد: بعضی وقتها هم نباید مستقیم تذکر داد بلکه باید بصورت غیر مستقیم به افراد فهماند که کارشان اشتباه است.

مدیر کل ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور در خصوص تکنیک آخر گفت: تشکر تکنیک آخر است. مثلا به افراد بگویید از شما متشکرم که به سخنان من گوش کردید و یا اینکه مثلا این کادو برای آن است که دیروز ان کار خوب را انجام داده اید. یادتان باشد، تشویق باید غافلگیر کننده باشد نه اینکه بگویید اگر فلان کار را انجام دهی فلان چیز را برای شما می خرم.

وی در خصوص صبر گفت: افرادی که تذکر می دهند باید صبور باشند و زود از کوره در نروند. برای اینکه صبر افراد زیاد شود چند راهکار وجود دارد. اول آنکه خوش بین باشیم. خوشبینی با ساده لوح بودن فرق دارد. خوشبین کسی است که به مومنین سوء زن ندارد اما نسبت به دشمنان محتاط است. خواندن قرآن و حافظ نیز برای صبور شدن افراد موثر است.

حجت الاسلام توانایی در پایان افراد را به دلسوزی برای جامعه تشویق کرد و در خصوص توجه به عید غدیر خاطرنشان کرد : اگر دلسوز افراد باشید، تذکر شما تاثیر گذار تر خواهد بود. عید غدیری را که پیامبر برای معرفی ولایت امام علی (ٔع) ۱۲۰ هزار نفر را در گرما، سه روز نگه می دارد و از آنها بیعت می گیرد و به آنها می گوید که به غایبان بگویند و این نقل قول باید تا ابد ادامه داشته باشد را فراموش نکنید و برای معرفی آن شیرینی و اطعام بدهید که این تذکر دستور پیامبر اسلام است.

سید مصطفی میرعرب رضی

انتهای پیام/