Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

یک مدیر فراری وزارت کشور دولت اصلاحات می‌گوید توافق اتمی فرصتی برای جامعه مدنی در داخل کشور جهت خروج از بن‌بست است.

** کیهان

آدرس اشتباه ندهید/ مجلس، مسئول بررسی برجام است

رئیس مجلس در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: موضوع هسته‌ای زیرنظر مقام معظم رهبری بررسی می‌شود و مجلس از این باب نگرانی نداشته باشد و هر تصمیمی که به مصلحت باشد در این‌باره اتخاذ شده و گزارش آن به مجلس ارائه خواهد شد.

ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در این جلسه خاطر نشان کرد: «موضوع هسته‌ای زیرنظر مقام معظم رهبری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و مجلس در ارتباط با این موضوع نگرانی نداشته باشد و آنچه که به مصلحت کشور است در موردش تصمیم‌گیری می‌شود و گزارش آن به مجلس ارائه خواهد شد».

در همین حال سایت الف در یادداشتی نوشت: آن زمان که رهبری در ابتدای امسال و در دیدار با جمعی از مداحان، درباره مذاکرات گفتند که «برخی اوقات گفته می‌شود که جزئیات این مذاکرات، زیر نظر رهبری است در حالی که این سخن دقیق نیست... تا به حال در جزئیات مذاکرات دخالت نکرده‌ام و از این پس هم دخالت نخواهم کرد.» برای بسیاری روشن شد که ساز و کار دخالت رهبری در مذاکرات هسته‌ای چگونه است و برخلاف تصور برخی، تیم مذاکره‌کننده برای هر تصمیم و صحبت خود از رهبری مجوز نمی‌گیرد بلکه ایشان درباره کلیت موضوع تصمیم‌گیری خواهند کرد.

دولت بعد از آنچه جمع‌بندی مذاکرات در وین خوانده شد، در موضع‌گیری‌های خود توافق را تمام شده خواند.

در این بین هیچگاه برای مردم توضیح نداد جدای از زمان‌بندی‌های سالیانه در متن جمع‌بندی برای آغاز مفاد توافق، ساده‌ترین موضوع اصل 77 قانون اساسی است که می‌گوید «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.» و بدیهی است که در غیر تصویب مجلس، در حقیقت توافقی انجام نشده است.

رهبر انقلاب در روزهای بعد از انتشار جمع‌بندی وین، سه بار بر شرط تصویب توافق صحه گذاشتند:
1- لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه «در صورت تصویب»، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. (پاسخ به نامه ریاست‌جمهوری/24تیر)

2- چه این متنی که تهیه شده است، در مجاری قانونی پیش‌بینی شده خود «تصویب بشود و چه نشود»، اجر آنها محفوظ است؛ این را به خود آن برادران هم از نزدیک عرض کردیم. البته برای تصویب این متن، یک مسیر قانونی پیش‌بینی شده‌ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند و خواهد کرد؛ ان‌شاءالله. (خطبه‌های نماز عید فطر/27تیر)

3- «چه این متن تصویب بشود و چه نشود»، به حول و قوه ‌الهی، اجازه هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از آن داده نخواهد شد... «تصویب بشود و چه نشود»، ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید. (خطبه‌های نماز عید فطر/27تیر)

مجموع صحبت‌های فوق در مقایسه با آنچه دولتی‌ها در افکار عمومی جا انداخته‌اند نشان می‌دهد نظر رهبری این است که این توافق بدون تصویب مجلس شورای اسلامی براساس قانون، توافق نیست.

با این اوصاف و بنابر صریح نظرات رهبر معظم انقلاب که متخذ از قانون اساسی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئولیت دارند به دقت به بررسی نقاط ضعف و آسیب مهم متن جمع‌بندی شده برجام بپردازند.

انواع محدودیت‌های بالای 10 سال عبور از خط قرمز نظام است

برخلاف تصور اولیه، برخی محدودیت‌های لحاظ شده علیه ایران در توافق هسته‌ای بیش از 10 سال است.

به گزارش رجانیوز، در حالی که عنوان می‌شود محدودیت‌های حاصله از توافق وین به دوره‌ای هشت ساله محدود می‌شود اما بررسی‌ها حاکی از آن است که این سخن چندان با واقعیت انطباق ندارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که دوران محدودیت‌ برنامه غنی‌سازی هشت ساله نیست و پس از هشت سال صرفا در دو زمینه تحقیق و توسعه بر روی IR-6 و IR-8 و ساخت IR-6 و IR-8 محدودیت‌ها کمتر خواهد شد. از سوی دیگر در متن توافق هیچ سخنی از پایان محدودیت‌های برنامه غنی‌سازی در سال هشتم یا سال دهم یا پانزدهم یا حتی فراتر از آن به میان نیامده است و این اظهارات خلاف صریح متن توافق نهایی می‌باشد.

پیش از این مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام در تاریخ 94/4/2 ضمن رد محدودیت‌های بلندمدت فرموده بودند: «ما برخلاف اصرار آمریکایی‌ها محدودیت‌های بلندمدت 10، 12 ساله را قبول نداریم و مقدار سالهای مورد قبول محدودیت را به هیئت مذاکره‌کننده گفته‌ایم» اما آن چه از سخنان اخیر محمدجواد ظریف چنین برداشت می‌شود که دوران محدودیت‌ برنامه غنی‌سازی همان‌گونه که در خطوط قرمز نظام ترسیم شده بود هشت ساله است و محدودیت‌های ده سال و دوازده ساله پذیرفته نشده است. برای روشن شدن درستی یا نادرستی سخن فوق چاره‌ای جز مراجعه به متن توافق نداریم.

در بخش «مقدمه و مفاد عمومی» توافق نهایی چنین آمده است: «طرح بلندمدت ایران شامل برخی محدودیت‌های مورد توافق در مورد همه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم، از جمله برخی محدودیت‌های مشخص در برخی فعالیت‌های خاص تحقیق و توسعه، برای هشت سال نخست و به دنبال آن، با یک ضرباهنگ معقول، تکامل تدریجی به سمت مرحله بعدی فعالیت‌های غنی‌سازی ایران برای اهداف منحصرا صلح‌آمیز، به نحو موصوف در پیوست 1 خواهد بود.» همان‌گونه که ملاحظه می‌شود متن فوق می‌گوید برنامه غنی‌سازی ایران در دوره هشت ساله نخست محدودیت‌های مشخصی را خواهد داشت و پس از این هشت سال نیز با یک تکامل تدریجی به سمت مراحل بعد خواهد رفت. در متن فوق هیچ سخنی از پایان محدودیت‌ها پس از سال هشتم به میان نیامده است. دلالت متن فوق این است که برنامه غنی‌سازی دارای دو دوره محدودیت‌ هشت ساله و پس از هشت ساله خواهد بود که در هر دوره محدودیت‌های مشخصی بر غنی‌سازی اعمال خواهد شد. یعنی پس از پایان هشت سال، محدودیت‌ها به طور کامل برداشته نمی‌شود بلکه صرفا برخی از محدودیت‌ها کاهش می‌یابد و پس از هشت سال نیز برنامه غنی‌سازی ایران محدود خواهد بود.

با مراجعه به تعهدات ایران در زمینه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه این مسئله به نحو روشن‌تری معلوم می‌شود. طول دوره مهم‌ترین محدودیت‌های غنی‌سازی و تحقیق و توسعه غنی‌سازی به شرح زیر است: برای یک دوره 10 ساله، ظرفیت غنی‌سازی به 5060 دستگاه سانتریفیوژ IR-1 محدود خواهد شد. تا 15 سال ایران حق ندارد بیش از 3/67 درصد غنی‌سازی کند. تا 15 سال ایران حق ندارد بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به صورت UF6 نگهداری کند.

در همین حال سایت مشرق در تحلیلی نوشت: وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا اخیرا در کنفرانس خبری گفت: «پنج عضو دائم شورای امنیت تصمیمی سیاسی گرفتند و به دبیرکل سازمان ملل هم اعلام کردند که پس از 10 سال، درخواست تمدید پنج ساله این مکانیسم را مطرح خواهند کرد.»

بند هشتم قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره لغو تحریم‌ها می‌گوید: «تصمیم می‌گیرد که تحت بند 41 منشور ملل متحد، 10 سال پس از روز پذیرش برجام که در سند برجام تعریف شده است، تمام تمهیدات این قطعنامه لغو گردند و هیچ‌کدام از قطعنامه‌هایی که در زیر پاراگراف a از پاراگراف 7 گفته شد، نباید اجرا شوند. در این زمان، شورای امنیت در رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران به جمع‌بندی می‌رسد و گزینه «عدم اشاعه» از فهرست موضوعات مورد توجه شورای امنیت خارج می‌شود».

آنچه در این متن مورد توجه است، معنای کلمه concluded، است؛ اگرچه این کلمه دوپهلو، در معنای عرفی با ترجمه «تمام شدن» یا «جمع‌بندی نهایی» به کار می‌رود ولی در ادبیات انگلیسی میان دو کلمه concluded و Closed تفاوت شفاف وجود دارد.

اگر به جای کلمه concluded، از کلمه Closed استفاده می‌شد، معنای ترجمه بدین شکل تغییر می‌یافت: «در این زمان، رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت بسته خواهد شد» ولی آنچه در حال حاضر در متن به کار رفته است، استفاده از کلمه concluded به معنای «گزارش جمع‌بندی نهایی ]پس از پایان برهه 10 ساله[» است و ممکن است در این جمع‌بندی، شورای امنیت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران نرسد.

محمد هاشمی: از کارگزاران جدا شدم چون مقلد امام هستم نه لیبرال

دبیر سیاسی مستعفی کارگزاران گفت: ما در جامعه اسلامی هستیم و لیبرال معرفی کردن کارگزاران با جامعه اسلامی نمی‌خواند.

محمد هاشمی در مصاحبه با روزنامه اعتماد و درباره علت جدایی‌اش از حزب کارگزاران سازندگی گفت: اظهارنظری توسط یکی از بزرگان ]مرعشی[ حزب انجام شد که اعلام کرد حزب کارگزاران حزبی است لیبرال دموکرات مسلمان. ما در جامعه اسلامی هستیم و این واژه‌ها با هم نمی‌خواند. لیبرالیسم امروز در برابر اسلام قد علم کرده است. لیبرالیسم با اسلام قابل جمع نیست. به عنوان یک لفظ قشنگ است اما محتوای آن با محتوای حزب ما همخوانی نداشت.

وی ادامه می‌دهد: برخی واژه‌ها مطرح می‌شد که موضوع ملی‌گرایی را پررنگ‌ می‌کرد. ما ملی‌گرا نیستیم. در مقطعی از مرحوم بازرگان پرسیدند فرق شما با امام چیست؟ او می‌گوید: «امام ایران را برای اسلام می‌خواهد و من اسلام را برای ایران می‌خواهم.» فرق این دو عبارت زیاد است. بنابراین ما در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی حزب تشکیل دادیم و یک حزب سیاسی مسلمان بودیم. آنجایی که تعارضی بین اسلام و مسائل دیگر پیش می‌آید ما موظف هستیم که اسلام را بپذیریم. ما باید تعهد خود را بپذیریم و مردم را فریب ندهیم. من دیدم که این نوع گفتمان‌ها و نگرش‌ها به ماهیت حزب لطمه می‌زند و به آرمانی که داشته صدمه می‌زند.

هاشمی در ادامه گفته است: جمله‌ای که آقای بازرگان گفته است صداقت او را نشان می‌دهد. ما با امام بودیم و از نظر سیاسی و نحوه زندگی پیرو او بودیم. امام مرجع تقلید من بوده است بنابراین نمی‌توانستیم چیزی که را که عدول از خط امام باشد بگوییم. حتی چیزی که به ظاهر متفاوت باشد را نمی‌توانیم بیان کنیم. مسائل اینچنین بود که اشاره کردم و من در زندگی شخصی‌ام اعتقاداتی دارم و براساس آنها تحلیل می‌کنم و تصمیم می‌گیرم. منظور من این نوع مقولات بود. کسانی که در حزب بودند و هستند از دوستان من بودند و سال‌ها با هم کار کرده‌ایم. الان هم با هم دوست هستیم.

وی تصریح کرد: زمانی که افزوده شدن برخی آقایان به حزب مطرح می‌شد به دلیل اینکه شناخت بایسته را نداشتم یا سکوت یا مخالفت می‌کردم. من رأی می‌دادم اما بعدا در میدان عمل به این نتیجه رسیدم که حزب کارگزاران کمی با ریشه‌ها و سابقه‌ای که داشته است فاصله گرفته و عدول کرده و در مسیر دیگری افتاده است. البته من چند بار تذکر دادم و الان هم که خارج از حزب هستم تذکر می‌دهم. گفت‌وگوها و حرف‌هایشان را دیدم و به دبیرکل و دیگر افراد تذکر داده‌ام. همین الان هم اگر بخواهند اظهارنظر می‌کنم و نظرم را به آنها می‌گویم. من دیدم که اگر درون حزب باشم و بخواهم درباره مسائل اظهارنظر کنم ممکن است در حزب تشنج ایجاد شود.

محمد هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه، از نامزد شدن معین و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان در سال 84 که باعث شکست شد، انتقاد کرد.

دعوت مدیر فراری دولت اصلاحات به دوپینگ چند باره با فشار غرب

یک مدیر فراری وزارت کشور دولت اصلاحات می‌گوید توافق اتمی فرصتی برای جامعه مدنی در داخل کشور جهت خروج از بن‌بست است.

سهراب رزاقی در مصاحبه با دویچه وله آلمان به عنوان مدیر مؤسسه کنشگران داوطلب معرفی شده اما مدیر مرکز تحقیقات وزارت کشور در دولت اصلاحات بود و در زمینه تئوری‌پردازی برای ایجاد اغتشاش و تحرکات براندازانه مشارکت داشت.

وی از طریق مراکزی چون مؤسسه کنشگران داوطلب ده‌ها میلیون یورو از برخی مؤسسات فعال در حوزه براندازی نظیر مؤسسه هلندی هیفوس دریافت کرده است.

رزاقی در مصاحبه با دویچه وله می‌گوید: توافق اتمی، تنها یک توافق با 6 کشور نیست بلکه این توافق می‌تواند درهای ایران را بر روی دنیا پس از 37 سال باز کند، همان طور که در تجربه بلوک شرق و توافق ریگان با شوروی سابق در دهه 80 میلادی رخ داد و در نهایت منجر به باز شدن درها شد.

وی می‌افزاید: جامعه مدنی باید حاکمیت را پای میز مذاکره بنشاند و از حالت خوابگردی فعلی خارج شود. من نسبت به آینده خوش‌بین هستم اما در بطن یک بدبینی گسترده‌تر(!) خوشبینم به خاطر این که حکومت به رویکرد گفت‌وگو در خارج روی آورد. اما حکومت در داخل خودش تن به این کار نمی‌دهد. باید مانند فشار بین‌المللی حکومت را پای مذاکره آورد.

رزاقی خرداد سال گذشته در جمع عناصر فراری و ورشکسته وابسته به فتنه سبز گفته بود: کروبی و خاتمی دچار شیفتگی و عوام‌زدگی شدند. نیروهای جنبش سبز دچار توهم نسبت به توان حکومت بودند. وزرای دولت روحانی هم سبزهای شرمگین هستند.

گرای فشار بر معیشت مردم را چه کسانی به دشمن دادند؟!

«در دولت قبلی برخی از فقیر شدن مردم خوشحال بودند».
هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان فیلیپین گفت: جای شگفتی است که بعضی‌ها وقتی می‌بینند که کشور و مردم به سوی گرفتن حق خود پیش می‌روند، حساسیت نشان می‌دهند.

وی گفت: با تفکرات افراطی و شعارهایی که هیچ جایگاهی در آرمان‌های انقلاب و امام نداشت منافع کشور را به باد می‌دادند و خوشحال بودند که مردم فقیرتر می‌شوند تا بتوان به آنها کمک کرد.
هاشمی همچنین گفت: قدرت‌هایی که حق غیرقانونی وتو را در شورای امنیت دارند، آمده بودند که تمام قطعنامه‌های سابق خود علیه مردم ایران را وتو کنند که دیدید هفت قطعنامه را در یک جلسه نیم ساعته لغو کردند و این چیزی نیست جز حقانیت ایران که سرانجام سنگینی سایه‌اش را بر قدرت‌های غرب و شرق انداخت.

آنچه درباره این اظهارات قابل تأمل است، غفلت از نقش ویژه برخی دست‌اندرکاران اصلی فتنه سبز- نظیر م. ه‍ و...- در دادن آدرس تحریم‌های گزنده و تشویق به تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران به قصد انتقام‌گیری از دولت وقت و نیز جبران هزیمت در آوردگاه گردن‌کشی مقابل جمهوریت و اسلامیت نظام می‌باشد.

از سوی دیگر قطعنامه‌های قبلی، لغو نشده بلکه تجمیع شده و با بقیه مکانیسم ماشه (بازگشت خودکار و سریع تحریم‌ها با کمترین بهانه) عملا تحریم‌های مذکور هم تثبیت شده و هم فرصت امتیازگیری از برنامه هسته‌ای ایران فراهم آمده است.

** وطن امروز

رئیس قوه قضائیه: درباره توافق ذوق‌زده نشوید/ محدودیت‌های سنگینی پذیرفته‌ایم

رئیس دستگاه قضا می‌گوید در توافق هسته‌ای محدودیت‌های سنگینی پذیرفته شده است و نباید از این توافق ذوق‌زده شد. به گزارش میزان، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در جلسه دیروز مسؤولان عالی قضایی گفت: مجموع آنچه در این مذاکرات به دست آمده است باید با نگاهی واقع‌بینانه ارزیابی شود و اگر ارزیابی‌های ما غیر‌واقعی و برخلاف مصالح ملی باشد تبعاتی خواهد داشت. وی گفت: در این توافق پذیرفته شده است که 5 هزار سانتریفیوژ در کشور غنی‌سازی را ادامه دهد و 1000سانتریفیوژ نیز در فردو کار تحقیقاتی داشته باشد که اینها مسائلی است که غرب و آمریکا پیش از این نمی‌پذیرفتند.

رئیس قوه‌قضائیه افزود: البته این نپذیرفتن‌ها ظالمانه و تحمیلی بود و آنها حق چنین کاری را نداشتند. وی گفت: اینکه گفته می‌شود این توافق دستاوردی نداشته بدبینانه و غیر‌منصفانه است اما از سوی دیگر محدودیت‌هایی هم در این توافق تحمیل شده است. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با تشکر از تیم مذاکره‌کننده و بویژه از مقام معظم رهبری که با عنایات و توجهات خاص در این موضوع نظارت دقیق داشتند، افزود: ذوق‌زدگی هم در این‌باره نباید داشته باشیم زیرا محدودیت‌های سنگینی را در همین توافقنامه از لحاظ تعداد سانتریفیوژها، تحقیق و توسعه و نوع سانتریفیوژها پذیرفته‌ایم. وی گفت: گروه‌ها و جناح‌ها نباید نفیاً و اثباتاً مسائل را به طرف خود بکشند چرا که این مساله ملی است و همه باید از دستاوردهای آن استقبال کنند. رئیس دستگاه قضا افزود: به هیچ وجه بنا نیست این توافق مسیری برای تسهیل دسترسی بیگانگان به مقوله‌های امنیتی و نظامی ما باشد و هرگونه کوتاهی در این مسیر نابخشودنی است. آیت‌الله آملی‌لاریجانی ابراز امیدواری کرد آمریکایی‌ها و غرب درصدد جبران رفتارهای نادرست گذشته خود باشند. وی گفت: البته سخنان، خیال‌پردازی‌ها و رجزخوانی برخی مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که آنها بنای
تجدید نظر در رفتارشان را ندارند و ما به آنها توصیه می‌کنیم از رفتار گذشته خود پند بگیرند.

آمریکایی‌ها خانه‌تکانی کنند

حسن روحانی گفت: اتاق‌های سیاسی آمریکا خانه‌تکانی کنند. او دیروز در سفر استانی به کردستان گفت: طرف مقابل ‌ما در سرزمین خودش مشکلات فراوانی دارد و به همین‌خاطر دچار لغزش‌ها و خطاهایی می‌شود و من به سیاسیون آمریکا می‌گویم که تصمیم بگیرید تا در اتاق سیاسی‌تان خانه‌تکانی کنید، چرا که میزی که از آن سخن می‌گویید، پایه‌هایش در هم شکسته است و در برابر شما یک راه وجود دارد و آن هم تواضع، احترام، تکریم و فروتنی در برابر ملت ایران و حرف حق اوست. روحانی همچنین گفت: اگر دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران و دلاوران این ملت نبودند، امروز اربیل و بغداد به دست تروریست‌ها سقوط کرده بود اما ملت ایران پشتیبان همه مظلومان است و از دهوک، اربیل و سلیمانیه و هر نقطه و سرزمین دیگری در منطقه که مورد ظلم و تجاوز قرار گیرد، دفاع می‌کند و به حول و قوه‌الهی منطقه و همه کشورها از جمله عراق را با وحدت و انسجام از لوث تروریست‌ها پاک خواهیم کرد. او همچنین اظهار داشت: ما شرایطی به وجود خواهیم آورد که مسیر توسعه و آبادانی برای همه ایران و از جمله کردستان تسهیل شود.

فرمانداران فعالیت انتخاباتی را آغاز کرده‌اند!

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی استان‌ها فرمانداران و مسؤولان هم‌اکنون فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند، وزارت کشور فعالیت انتخاباتی بعضی از استانداران و فرمانداران را پیگیری کند. به گزارش تسنیم، محمدمهدی زاهدی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: در حال حاضر شاهد فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی برخی فرمانداران و استانداران هستیم که لازم است وزیر کشور در این زمینه ورود کند. همچنین انتظار داشتیم مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی از قطعنامه، توافقنامه و مصوبه شورای امنیت سازمان ملل به نمایندگان ارائه کند که تا به امروز چنین اقدامی نداشته است. وی درباره وضع فرهنگیان تاکید کرد: دولت قرار است طرح رتبه‌بندی معلمان را از اول مهرماه اجرا کند. اعتقاد داریم این طرح، طرح اصلی نیست بنابراین انتظار داریم طرح نظام رتبه‌بندی معلمان هر چه زودتر تدوین و به مجلس ارائه شود. وضعیت معیشتی بازنشستگان فرهنگی مناسب نبوده و حقوق دریافتی آنها پاسخگوی معاش‌شان نیست.

** خراسان

کمک 500 ميلياردي دولت به سيل زدگان کرجي

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير هيئت دولت به تعدادي از اعضاي کابينه، مقرر شده مبلغ 300 ميليارد ريال از محل منابع ماده 12 قانون تشکيل سازمان مديريت بحران کشور براي بازسازي بخش هاي خسارت ‌ديده ناشي از سيل در استان البرز و مبلغ 200 ميليارد ريال تسهيلات بانکي ارزان قيمت توسط بانک مرکزي از طريق بانک‌هاي عامل با معرفي بنياد مسکن انقلاب اسلامي براي آسيب ديدگان ناشي از اين سيل اختصاص پيدا کند.


مجوز روحاني براي تداوم اشتغال چند مدير بازنشسته

بر اساس پيشنهاد وزيران عضو کميسيون امور اجتماعي و دولت الکترونيک که طي روزهاي اخير به استناد قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت به تاييد حجت الاسلام روحاني رئيس جمهور کشورمان نيز رسيده است، مقرر شده تداوم اشتغال به کار تعداد ديگري از مديران بازنشسته در وزارتخانه هايي چون ارتباطات، صنعت، راه و شهرسازي و کشاورزي از تاريخ انقضاي اعتبار مجوز قبلي به مدت يک سال ديگر مجاز باشد.

** قانون

اصولگرایان ضرورت وحدت رادرک کرده‌اند
دبیر کل حزب موتلفه با بیان اینکه در پی تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان هستیم گفت: همه اصولگرایان امروز ضرورت وحدت را درک کرده‌اند و هیچ تشکلی با سهم خواهی به میدان نیامده است. به گزارش مهر، محمدنبی حبیبی در اجلاس دبیران استان‌های حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر ضرورت وحدت اصولگرایان اظهار داشت: جلسات وحدت اصولگرایی میان همه جریان‌ها و گروه‌ها و شخصیت‌های اصولگرایی در حال پیگیری است . تاکید ما بر وحدت و تجمیع همه ظرفیت اصولگرایان است. وي بیان داشت: سه تشکل موتلفه اسلامی، ایثارگران و پایداری با احساس مسئولیت دور هم نشسته‌اند و جلساتی را برای ائتلاف اصولگرایان تشکیل داده‌اند.

این سه تشکل همه هدف‌شان ائتلاف و وحدت همه اصولگرایان است و اصولگرایان با توجه به فضای کشور باید به وحدت برسند. حبیبی با تاکید بر اینکه به دنبال شورای هماهنگی اصولگرایان هستیم، اظهار داشت: اصولگرایان تجربیات خوبی از گذشته در وحدت و ائتلاف دارند و با استفاده از آن تجربیات به دنبال وحدت اصولگرایان هستیم. وی افزود: جلسات بسیار مفیدی با جبهه پیروان و باهنر در زمینه وحدت اصولگرایان تشکیل شده و بسیاری از شخصیت های کشور این کاری که برای وحدت اصولگرایان در حال انجام است را ممتاز می‌خوانند اما راه پر پیچ و خمی در پیش داریم و باید از کل ظرفیت اصولگرایان برای ائتلاف و وحدت استفاده کرد. حبيبي در خصوص سیاست این حزب در وحدت اصولگرایان گفت: در شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصویب شده که سیاست ما این است که مجلس آینده مجلسی اصولگرا باشد حتی اگر یک موتلفه‌ای در آن حضور نداشته باشد. مهم برای ما پیروزی اصولگرایان است. دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: اصلاح طلبان به گونه‌ای رفتار کنند تا مردم فتنه را فراموش کنند. متاسفانه اصلاح‌طلبانی که خود را درون نظام تعریف می‌کنند هیچ گاه در خصوص فتنه موضع گیری نکردند. حبیبی تاکید کرد: رفتارهای اصلاح‌طلبان در مجلس ششم را مردم از یاد نخواهند برد. باید مراقب باشیم مجلسی مانند مجلس ششم شکل نگیرد.

درخواست نمايندگان از دولت براي تعیین تکلیف پدیده شاندیز و میزان


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از نامه 35 نماینده به روسای قوای مقننه و مجریه برای رفع مشکل سهامداران و سپرده گذاران پدیده شاندیز و موسسه میزان خبر داد. به گزارش ایرنا، موسی‌الرضاثروتی با تاکید بر ضرورت رفع مشکل سهامداران و سپرده گذاران شرکت پدیده و موسسه میزان افزود: پدیده شاندیز حدود 6 سال است که فعالیت می‌کند که گفته شده با اخذ مجوز اقداماتی در زمینه سرمایه گذاری و گردشگری انجام داده که در حد بیش از یک میلیون و 300هزار مترمربع زیربنای ملک آن است که کار خوب و عالی به شمار می‌رود.

وي با بيان اينكه اکنون قوه قضاییه از فروش سهام پدیده شاندیز جلوگیری و اعلام کرده که تاکنون این فروش به صورت بادکنکی بوده است؛ افزود: درخواست ما آن است که این جلسات به نتیجه برسد و زودتر این مهم تعیین تکلیف شود چرا که سهامداران پدیده شاندیز یا افرادی که در موسسه میزان سپرده گذاری کرده اند، مقصر نیستند.


** آرمان

مک دونالد به ایران می‌آید؟

شنیده شد که روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نوشت؛ از نظر برخی از شهروندان ایرانی، مهم‌ترین سوالی که در ارتباط با توافقنامه هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی مطرح می‌شود ارتباطی به موضوع غنی‌سازی اورانیوم یا چشم‌انداز بهبود شرایط اقتصادی این کشور ندارد. بلکه آنها می‌خواهند بدانند آیا مک‌دونالد به ایران باز می‌گردد یا خیر؟ فرارو نوشت؛ روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی با عنوان «توافق هسته ای ایران سوالات وسوسه‌انگیزی را مطرح می‌کند که آیا مک‌دونالد به ایران باز می گردد؟»، نوشت: از روز 14 ماه ژوئیه که ایران و قدرت‌های جهانی اعلام کردند به توافق هسته‌ای دست یافته‌اند، سوال بازگشت مک‌دونالد به ایران- در پی برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه ایران- هر روزه در رسانه‌های اجتماعی مطرح می شود. بسیاری از جوانان ایرانی در ارتباط با چشم‌انداز احتمال بازگشت مک‌دونالد به ایران هیجان زده هستند. اما دیگر شهروندان این کشور در این‌باره ناامید هستند که نماد برجسته فرهنگ آمریکایی به این زودی‌ها به ایران بازگردد.

تکذیب فعالیت دو بازیگر در فضای مجازی

شنیده شد که دو نفر از بازیگران کشورمان هرگونه فعالیت‌ در فضای مجازی را تکذیب کردند. مشرق نوشت؛ برنامه خندوانه شب یکشنبه با حضور دو نفر از بازیگران کشورمان از شبکه نسیم پخش شد. مهمان اصلی این برنامه ریما رامین‌فر (بازیگر نقش هما سعادت در مجموعه پایتخت) بود. وی در بخشی از گفت‌وگوی خود هرگونه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را تکذیب کرد. همچنین رامین‌فر از هواداران خود خواست که به هیچ یک از این صفحات مجازی مراجعه نکنند. مهران غفوریان نیز که به عنوان استندآپ کمدی در برنامه حضور داشت، از عدم فعالیتش در شبکه‌های اجتماعی خبرداد. این بازیگر طنز کشورمان همچنین از پلیس فتا درخواست کرد که چنین صفحاتی که با سوءاستفاده از نام او ساخته شده را مسدود کند. پیش از این احسان علیخانی(مجری برنامه ماه عسل) هرگونه فعالیت در صفحات مجازی را تکذیب کرده بود.

تغيير آرايش سياسي قاليباف

شنیده شد که انتخابات جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي برگزار و طي آن اعضاي بخش‌هاي مختلف مشخص شدند. بر اين اساس؛ ناصر اماني، مهدي ذاكري و نادر نوروزي به عنوان بازرس، مصطفي منتظرالمهدي، امين ياوري، مهدي عباسعلي، منوچهر رشادي، مهدي مسكني، علي دوراني، هادي ذاكري، علي حكمتي پور، محمد رضا خوش كيش، احمد تنگسيري، عابد ملكي، مجيد رفيعي، عليرضا شريفي، امير چيذري، كميل قیدر لو، يوسف پورآذري، سيد مازيار علوي، كميل درويش، حسين قربانزاده، مرتضي جعفر پور و امير حسين آل اسحاق به عنوان اعضاي شوراي مركزي و مهدي نوروزي، محمد ابويي، قاسم يكله، جعفر كبيري و مويدي به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب شدند. لازم به ذكر است در انتخابات جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي مرتضي طلايي از سمت دبيركلي اين جمعيت كنار گذاشته شد و شنيده‌ها از مطرح شدن اسم مظفر و منتظر المهدي براي دبيركلي حكايت دارد.

بازنشستگان صنعت فولاد 3 ماه بدون حقوق

شنیده شد که نماينده مردم كرمان در مجلس خطاب به رئيس‌جمهور و وزير تعاون متذكر شد: حدود 3 ماه است كه بازنشستگان صنعت فولاد بيش از 13 استان كشور حقوق دريافت نكرده‌اند. شما چطور با اين قشر مستضعف اينگونه رفتار مي‌كنيد؟ اكثر آنان از بيماري مزمن تنفسي رنج مي‌برند و هيچ كس به داد سلامتي آنان نمي‌رسد و حقوق‌شان هم پرداخت نمي‌شود. شما بگوييد اين مردم چگونه زندگي كنند. عصر ايران نوشت؛ محمد مهدي زاهدي خواستار اجرايي شدن نظام واقعي رتبه‌بندي توسط وزارت آموزش و پرورش شد و افزود: چيزي كه تحت عنوان نظام رتبه‌بندي قرار است از ابتداي مهرماه اجرايي شود در حقيقت رتبه‌بندي واقعي معلمان نيست. بازنشستگان فرهنگي از نظر اقتصادي در عسر و حرج هستند و پاسخگوي مخارج زندگي‌شان نيستند. زاهدي در تذكري به وزير كشور مدعي شد كه برخي فرمانداران و بخشداران در استان‌ها فعاليت‌هاي سياسي انتخاباتي را از هم‌اكنون آغاز كرده‌اند.

آگهی فروش ویرون 5/5 میلیاردی در تهران

شنیده شد که به‌تازگی یک سایت فروش خودرو یک دستگاه خودرو بوگاتی ویرون را در تهران آگهی کرده است. فروشنده در توضیحات خودرو نوشته: بوگاتی ویرون، سریع‌ترین سوپراسپرت دنیا را به‌صورت گذر موقت در ایران برانید *چهره، امکانات و تکنولوژی ساخت همانند 2015* بدون محدودیت تردد در کشور، قابل تردد در همه جا* رنگ سفید-نقره ای کروم خاص با کیت گرند اسپرت*سرویس کامل با ضمانت تامین قطعات و تردد یکسال کامل بدون وقفه* موتور 4/16 قدرتمند* تصاویر مربوط به خودرو در امارات است*تحویل 10 روزه با پیش پرداخت 5% با ضمانت ملکی مطمئن*ضمانت بازخرید*خواهشا خواهشا خواهشا خریدار واقعی تماس بگیرد* اطلاعات فقط جهت خرید، قیمت 5/5میلیارد!

استيضاح «وزير كار» در مجلس كليد خورد

شنیده شد که عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: عملكرد غيرقابل قبول ربيعي در جريان رسيدگي به كاركنان بازنشسته صنعت فولاد منجر به كليد خوردن استيضاح وي شده است. باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ محمدرضا پورابراهيمي عضو كميسيون اقتصادي با بيان اينكه به زودي استيضاح علي ربيعي وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي را در دستور كار خود قرار مي‌دهيم، افزود: ربيعي توانايي اداره مجموعه وزارتخانه به ويژه رفع مشكل كاركنان بازنشسته صنعت فولاد را ندارد. نماينده كرمان تاكيد كرد: تاكنون منتظر اصلاحات از سوي اين وزير بوده‌ايم اما ظاهراً اصلاحات وي قابل قبول نيست. وي خاطرنشان كرد: حتماً به زودي براي ربيعي تعيين تكليف كرده و استيضاح وي را به جريان مي‌اندازيم.

تكذيب استعفاي دادستان مشهد

شنیده شد که سرپرست روابط عمومي و ارتباطات دادگستري خراسان رضوي شايعه بركناري دادستان مشهد را تكذيب كرد. آفتاب نوشت؛ علي اردكانيان در اين خصوص، اظهار كرد: غلامعلي صادقي در سمت خودشان به عنوان دادستان عمومي و انقلاب مشهد باقي هستند. وي عنوان كرد: با توجه به قانون آيين دادرسي كيفري و اجرايي شدن آن از يكم تير ماه، حوزه نظارتي دادستان عمومي و انقلاب مشهد افزايش يافته و علاوه بر مشهد، غلامعلي صادقي به عنوان دادستان عمومي و انقلاب مركز خراسان رضوي نيز شناخته مي‌شود. اردكانيان افزود: بر اين اساس وي از بعد نظارتي بر تمام دادسراهاي تحت نظر استان نيز نظارت دارد.

دستور دولت براي تبديل يك مصوبه از «سري» به عادي

شنیده شد که خراسان نوشت؛ بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يك مسئول ارشد اجرايي كه به 3 عضو اقتصادي كابينه ابلاغ شده، اعلام شده است كه حسب اختيارات دولت بر اساس ماده ۴ اصلاحي آيين نامه طرز نگهداري اسناد سري و محرمانه دولتي مصوب سال 82، با توجه به ضرورت نداشتن طبقه‌بندي مصوبه اواخر مهرماه سال 85 كابينه، طبقه‌بندي تصميم نامه هيات دولت وقت از نوع «سري » به «عادي» تغيير مي‌يابد.

** ایران

پاسخ ایران به ادعای بحرین

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادعاهای دو وزارت کشور و خارجه بحرین را بی اساس و تکراری خواند و گفت :« روشن است که دولت بحرین قصد دارد با تکرار اتهامات بی پایه فضای منطقه را متشنج سازد». به گزارش «ایسنا» مرضیه افخم افزود: «این گونه روش های غیر سازنده ، بر خواست و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران در تداوم و پیگیری سیاست منطقه ای مسئولانه و اعتماد آفرین و معطوف به همکاری مشترک منطقه ای بویژه علیه تهدیداتی چون افراط گرایی و تروریسم ، خللی ایجاد نخواهد کرد».گفتنی است پیش از این وزیر کشور بحرین با تکرار ادعاهای کشورش درباره ایران، از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواست که برای تحقق اهداف امنیتی ملت‌های منطقه، همکاری‌های مستمر خود را تقویت کنند. وی با اشاره به آنچه آن را دخالت‌های ایران در امور داخلی بحرین خواند، مدعی شد که ایران در قاچاق مواد منفجره و سلاح و مهمات به بحرین دست دارد و گروه‌های تروریستی را برای حمله به مردم بی‌ناه بحرین آموزش می‌دهد. پس از این ماجراها بحرین سفیر خود را در اعتراض به آنچه اظهارات خصمانه ایران توصیف کرد، برای مشورت از تهران فرا خواند.


تکذیب ادعای یک نماینده از سوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان ضمن تکذیب ادعای یک نماینده مجلس تاکید کرد: «هیچ پیشگویی در مورد بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیچ‌فردی قابل‌قبول نیست». نجات‌الله ابراهیمیان در گفت‌وگو با «ایلنا» در واکنش به اظهارات اخیر یک نماینده کنونی مجلس٬ مبنی بر اینکه «احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب خط قرمز شورای نگهبان هستند»، خاطرنشان کرد: «شورای نگهبان اساسا تابع این گونه تقسیم‌بندی‌ها و داوری‌ها نیست».

وی ضمن تکذیب ادعای دیگران در مورد خطوط قرمز شورای نگهبان تاکید کرد: «ما در بررسی صلاحیت‌ها پرونده هر شخص را به صورت مستقل مورد رسیدگی قرار می‌دهیم». سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه ما از حالا چنین پیش‌بینی‌هایی را به رسمیت نمی‌شناسیم، عنوان کرد: «هیچ پیشگویی در مورد بررسی صلاحیت‌ها٬ از هم‌اکنون از سوی هیچ‌فردی قابل قبول نیست». ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که چرا برخی تلاش می‌کنند شورای نگهبان را تنها در دایره جناح خود تعریف کنند، عنوان کرد: «اعضای شورای نگهبان خودشان خطوط قرمزشان را تعیین می‌کنند٬ نه افراد دیگری».

شناسایی ۸ میلیون حساب بانکی جعلی

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام جزئیات ارزهای آزادشده پس از مذاکرات، فاز جدید حمایت از تولید توسط بانک‌ها را به عنوان خبر خوش به فعالان اقتصادی اعلام کرد و از شناسایی ۸ میلیون حساب جعلی بانکی خبرداد. به گزارش «مهر»، ولی الله سیف شنبه شب در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما، رقم معوقات بانکی را ۹۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «۳۰۰ میلیون حساب در نظام بانکی وجود دارد که ۳۸ میلیون آن حساب هایی است که دارای شماره شناسه و کد ملی تطبیق داده نشده است و از این تعداد ۳۰ میلیون حساب راکد و ۸ میلیون حساب فعال است که ارقام آن کوچک است و هنوز شناسایی نشده اند».


درخواست آزادی یک استاد بازنشسته

« انجمن شیمی امریکا» و «کمیته دانشمندان نگران» ، در نامه هایی خطاب به مقامات ایران نسبت به زندانی شدن حسین رفیعی، استاد بازنشسته شیمی دانشگاه تهران و از فعالان سیاسی منتقد ابراز نگرانی کرده اند. رفیعی مدتی قبل از دستگیری به تحمل شش سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت های حزبی و رسانه ای محکوم شده بود، اما هنوز فرصت اعتراض به این حکم وجود داشت و حکم قطعی نشده نبود که بازداشت شد.

** شرق

تقدیم مدال المپیادهای علمی به مقام معظم رهبری از سوی بسیجیان مدال‌آور


پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: جمعی از بسیجیان مدال‌آور المپیادهای علمیِ کشوری و جهانی ظهر دیروز (یکشنبه) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری دیدار و مدال‌های خود را تقدیم ایشان کردند. در این دیدار که پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد، مدال‌آوران المپیادهای علمی، ٢٢ مدال کشوری و جهانی خود را در رشته‌های ریاضی، فیزیک و کامپیوتر به مقام معظم رهبری تقدیم کردند. مقام معظم رهبری نیز در این دیدار کوتاه با تشکر و قدردانی از جوانان مدال‌آور، کسب رتبه‌های برتر علمی را نشانه استعداد و پیشرفت‌های علمی فرزندان انقلاب خواندند و گفتند: این نشانه‌ها و پیشرفت‌ها همان چیزی است که به قدرت و اقتدار درونی کشور می‌افزاید.

رونمایی از رادار شناسایی موشک‌های بالستیک


تسنیم: امیر «فرزاد اسماعیلی»، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) از راه‌اندازی یک رادار راهبردی جدید از سوی این قرارگاه در ۱۰ شهریور ماه در طبس خبر داد. او دراین‌باره گفت: این رادار دهم شهریور ماه در نقطه‌ای از کشور که یک‌بار هم استکبار جهانی در آن نقطه اسیر شن‌های طوفان سهمگین شد، رونمایی می‌شود. او افزود: این رادار راهبردی قریب هزار کیلومتر برد هوایی دارد و اهداف ریزپرنده تا موشک‌های بالستیک و هواپیماهای پهن‌پیکر را در کسری از ثانیه شناسایی می‌کند. اسماعیلی با بیان پدافند هوایی ٢٤ساعته تهدیدات را رصد می‌کند و دست به ماشه است و ‌آسمان را برای دشمنان قبل از رسیدن به مرز‌های‌مان جهنم خواهد کرد، درباره تهدیدات داعش گفت: داعشی ها عددی نیستند که جمهوری اسلامی به آن‌ها فکر کند و مردم غیور سوریه و عراق که با داعش در حال مبارزه هستند پیروز خواهند شد.

تقدیر اعضای شورای شهر تهران از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای


شرق: اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران، با اعلام حمایت و تقدیر همه‌جانبه شورای شهر تهران از ایستادگی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور اظهار کرد: ٢٧ نفر عضو حاضر در جلسه شورا (اصلاح‌طلب و اصولگرا) از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تقدیر کردند. در بخش‌هایی از متن این نامه که توسط ابوالفضل قناعتی قرائت شد، آمده است: «واجب می‌دانیم بیش‌ازپیش از نقش مؤثر و راهگشای رهبر معظم انقلاب در هدایت و حمایت صریح و همه‌جانبه از گروه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای قدردانی کنیم. همچنین از مدیریت و درایت جناب آقای دکتر روحانی که با تدبیر و تعامل با همه قوا و ارکان حاکمیت در پیشبرد این پرونده حیاتی هوشمندی خود را به اثبات رسانده است، تقدیر می‌کنیم. به‌یقین در دستیابی به توافق هسته‌ای و استیفای حقوق ملت بزرگ ایران تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی وزیر محترم امور خارجه و تیم همراه مذاکرات ستودنی است که توانسته‌اند با رعایت منافع و مصالح نظام، پیروز و سربلند از این مذاکرات بیرون آیند».

نقد زیباکلام و فیاض بر «در خدمت و خیانت روشنفکران»


شرق: کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» جلال آل‌احمد با حضور صادق زیباکلام و ابراهیم فیاض بررسی می‌شود. این برنامه امروز، دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰، در سالن اجتماعات فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به سیدخندان، بوستان اندیشه برگزار می‌شود و حضور برای علاقه‌مندان آزاد است.

تأكید مدیرکل سیاسی وزارت کشور بر آزادی اقلیت‌های مذهبی


ایسنا: محمدامین رضازاده، مدیرکل سیاسی وزارت کشور، گفت: جمهوری اسلامی برای حقوق اقلیت‌های مذهبی در کشور اهمیت زیادی قائل است. او افزود: امروز تمام اقلیت‌های مذهبی در ایران اسلامی آزادی کامل دارند و می‌توانند به‌راحتی تمامی مراسم‌های دینی و مذهبی خود را انجام دهند که این کار نشانگر توجه دولت به حقوق اقلیت‌های مذهبی است. رضازاده با بیان اینکه درحال‌حاضر تمامی ملت ایران اسلامی، اعم از مسلمان، مسیحی، آشوری و زرتشتی به‌صورت مسالمت‌آمیز کنار هم زندگی می‌کنند، افزود: زندگی مسالمت‌آمیز همواره دشمنان را از دست‌یابی به منافع خود محروم می‌کند.

انتهای پیام/