Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

شیخ «یوسف الشرافی» نماینده مجلس قانونگذاری فلسطین و عضو ارشد شورای علمای این کشور با اشاره به عدم تمایل محمود عباس به تحقق آشتی ملی گفت: مسأله فلسطین به ترامپ ارتباط پیدا نمی کند.

به گزارش تیترآزاد به نقل از خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: مدتی است که تشکیلات خودگردان فلسطین رایزنی های خود با مقامات آمریکایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به منظور ازسرگیری مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی را مجددا آغاز کرده اند.

با وجود این رایزنی ها، تاکنون پاسخ مثبتی از سوی ایالات متحده آمریکا به تشکیلات خودگردان ابلاغ نشده است؛ هرچند که دولت کنونی ایالات متحده آمریکا به ریاست دونالد ترامپ همواره از لزوم تحقق راهکار موسوم به «دو دولت» و همچنین ازسرگیری مذاکرات سازش تأکید کرده است.

عدم دریافت پاسخ مشخص و شفاف از ایالات متحده در این زمینه موجب شد تا چندی پیش یکی از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین که به شدت عصبانی به نظر می رسید، صراحتا تأکید کند که ترامپ طی ماه های گذشته هیچ استراتژی روشنی را برای حل و فصل مسأله فلسطین ارائه نکرده است.

از سوی دیگر، پرونده آشتی ملی در فلسطین همچنان بدون نتیجه باقی مانده و به نتیجه مشخصی منتهی نشده است. باوجود تلاش گروه های مقاومت فلسطینی برای به ثمر نشاندن آشتی ملی اما شاهد آن هستیم که تشکیلات خودگردان هیچ رغبتی از خود در این زمینه نشان نمی دهد. همین مسأله موجب شده است تا آشتی ملی در فلسطین کماکان بی نتیجه بماند. این درحالی است که تلاشها و رایزنی های سیاسی برای تحقق این مهم همچنان متوقف نشده است.

در همین ارتباط و همچنین در خصوص آخرین تحولات فلسطین، خبرنگار مهر گفتگویی را با «یوسف الشرافی» نماینده مجلس قانونگذاری فلسطین و همچنین عضو ارشد شورای علمای این کشور انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*اخیرا شاهد افزایش تلاش ها از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین برای تحقق راهکار موسوم به «دو دولت» با رژیم صهیونیستی هستیم. علت اصلی این تلاش ها چیست و به نظر شما آیا در نهایت به نتیجه خواهد رسید؟ همانگونه که می دانید تشکیلات خودگردان تلاش می کند تا از طریق آمریکایی ها مذاکرات سازش را احیا سازد.

مسأله فلسطین و تحولات مربوط به آن هیچ ارتباطی به آمریکایی ها و دونالد ترامپ ندارد. ما به دنبال برپایی دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس اشغالی هستیمدر ابتدا باید بگویم که مسأله فلسطین و تحولات مربوط به آن هیچ ارتباطی به آمریکایی ها و دونالد ترامپ ندارد. ما به دنبال برپایی دولت مستقل فلسطین به پایختی قدس اشغالی هستیم. ترامپ در طول مدت زمانی که در آمریکا روی کار آمده حتی زحمت سخن گفتن از این مسأله را نیز به خود نداده است. ترامپ از همان دوره های ابتدایی آغاز به کارش در آمریکا به دنبال نابودی مسأله فلسطین بوده است و همچنان نیز همین هدف را دنبال می کند. ترامپ و تیم او چه گام مثبتی برای ملت فلسطین تاکنون برداشته اند؟ شهرک سازی هایی که هم اکنون به صورت غیرقانونی در اراضی اشغالی دنبال می شود، آیا با مخالفت واشنگتن مواجه شده است.

در خصوص مسأله مربوط به راهکار «دو دولت» همه چیز در جهت کاملا منفی پیش می رود. هیچ افق و دورنمای روشنی برای تحقق راهکار دو دولت وجود ندارد. این مطالبه مشروع و محکم فلسطینیان است که دولت مستقل آنها به پایتختی قدس تشکیل شود. آمریکا اگر به دنبال کمک به مسأله فلسطین است باید از مطالبات ملت فلسطین حمایت کند و نه از اقدامات خصمانه و غیرقانونی رژیم اسرائیل.

*رژیم صهیونیستی با وجود برخی مخالفت های بین المللی همچنان به سیاست شهرک سازی در اراضی اشغالی ادامه می دهد. آیا تاکنون تدابیر ویژه ای برای شکایت از این رژیم در محافل بین المللی جهت متوقف ساختن شهرک سازی ها، اتخاذ شده است؟

واقعیت این است که دشمن صهیونیستی خود را فراتر از قوانین بین المللی می بیند. پیشتر شکایت هایی از رژیم صهیونیستی توسط فلسطین در محافل و دادگاه های بین المللی شده است. البته احکامی نیز در این خصوص صادر شده و برخی دادگاه ها رأی به محکومیت تل آویو داده و خواستار پایان دادن به سیاست های آن شدند. با این حال، دشمن صهیونیستی به هیچیک از این احکام پایبند نبوده است. یکی از آخرین اقدامات جنایتکارانه صهیونیستها در اراضی اشغالی این است که به شهرک نشینان در انجام اقدامات خصمانه در برخی نقاط آزادی کامل داده اند.یکی از آخرین اقدامات جنایتکارانه صهیونیستها در اراضی اشغالی این است که به شهرک نشینان در انجام اقدامات خصمانه در برخی نقاط آزادی کامل داده اند

ما شاهد آن هستیم که حتی در زمان هایی که سازمان های بین المللی مانند یونسکو رأی به عدم یهودی بودن بیت المقدس می دهند، صهیونیستها جسورانه لب به انتقاد از این سازمان ها می‌گشایند و احکام آنها را محکوم می کنند. این مسأله نشانگر آن است که رژیم صهیونیستی به دنبال افزایش تنش ها در سرزمین های اشغالی است. این اقدامات، تعدی آشکار به قوانین بین‌المللی به شمار می رود.

*باوجود گذشت چندین سال همچنان می بینیم که پرونده آشتی ملی در فلسطین بدون نتیجه باقی مانده است. علت یا علل اصلی عدم به نتیجه رسیدن پرونده آشتی ملی در اراضی اشغالی چیست؟ آیا طرف یا طرف هایی وجود دارند که در مسیر تحقق آشتی ملی سنگ اندازی می کنند؟

حمایت هایی که از سوی کشورهای عربی و اسلامی به فلسطین می شود بسیار اندک است و قابل ذکر نیستبا کمال تأسف مواضع کشورهای عربی و اسلامی در قبال مسأله فلسطین به اندازه ای نیست که به فلسطینیان برای تحقق خواسته های مشروعشان کمک کند. حمایت هایی که از سوی کشورهای عربی و اسلامی به فلسطین می شود بسیار اندک است و قابل ذکر نیست. البته برخی کشورها نیز کمک های شایانی به ملت فلسطین می کنند و ما از آنها تشکر می کنیم. با این حال، آزادسازی قدس اشغالی نیازمند حمایت جدی امت عربی و اسلامی و همچنین تمامی آزادگان در سراسر جهان است. حمایت های کنونی کافی نیست.

*درخصوص موضع کشورهای عربی و اسلامی در قبال مسأله فلسطین دیدگاه شما چیست؟ به نظر شما آیا کشورهای عربی و اسلامی توانسته اند موضعی درخور ملت فلسطین و متناسب با مطالبات مشروع آن در قبال رژیم صهیونیستی اتخاذ کنند؟

واقعیت این مسأله این است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هیچ تمایلی به تحقق آشتی ملی در فلسطین ندارد. اگر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به تلاشها برای تحقق آشتی ملی پاسخ مثبت می داد، اکنون این مهم، محقق شده بود. ابومازن تمایل ندارد با هیچیک از گروه های فلسطینی نه حماس و نه دیگر احزاب و جریان ها برای تحقق آشتی ملی همکاری و شراکت کند. این درحالی است که مسأله فلسطین یک مسأله ملی است. متأسفانه تلاشها و رایزنی ها با تشکیلات خودگردان فلسطین تاکنون نتیجه بخش نبوده است. ما بر این باوریم که تحقق آشتی ملی کاملا ساده و در دسترس است.