Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

بررسی ابعاد دیگر این نظر سنجی نشان می دهد که روسی ها و آمریکایی ها معتقد هستند که ایران یک محور مهم برای نزدیک دو کشور آمریکا و روسیه است چرا که ایران یکی از متحدان روسیه بوده و در چند سال گذشته ارتباطات میان ایران و روسیه افزایش یافته است.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از روی کار آمدن ترامپ و اعمال سیاست های مستقیم و خصمانه علیه کشورهایی نظیر روسیه، روابط این دو کشور به شکل جدید و به صورت تقابلی در آمده است. اما مردم دو کشور خوب می دانند که این تقابل ها به سود هیچ یک از طرفین نخواهد بود.

طی ماه های گذشته نظرسنجی مشترکی از سوی مرکز لوادا و شورای امور بین الملل شیکاگو از شهروندان روسیه و آمریکا درباره اولویت‌های همکاری روسیه و آمریکا گزارش شده است. در این مصاحبه که با 1600 نفر روسی و 1000 نفر آمریکایی صورت گرفته است بررسی ها به اولویت های دو کشور روسیه و آمریکا پرداخته است.

در این نظرسنجی از پاسخگویان پرسیده شده است به نظر شما کدام یک از موضوعات زیر می‌تواند اولویت اصلی برای همکاری میان روسیه و آمریکا باشد:

نابودی برنامه هسته ای کره شمالی، کاهش تسلیحات هسته ای در سطح جهان، صلح‌بانی در سطح جهان، تغییر اقلیم، بهبود امنیت سایبری در سطح جهان، مبارزه با تروریسم در خاورمیانه، پایان بخشیدن به بحران سوریه، محدود ساختن برنامه هسته‌ای ایران و مهار نفوذ منطقه‌ای ایران.

بررسی نتایج ای نظر سنجی نشان می دهد سه اولویت اول پاسخگویان روس عبارت اند از 26 درصد کاهش تسلیحات هسته‌ای در سطح جهان، 23 درصد پایان بخشیدن به بحران سوریه و 17 درصد مبارزه با تروریسم در خاورمیانه.

در مقابل اولویت‌های شهروندان آمریکایی شامل 38 درصد کاهش تسلیحات هسته‌ای در سطح جهان، 14 درصد نابودی برنامه هسته‌ای کره شمالی و 11 درصد صلح بانی در سطح جهان می شود.

نظر پاسخگویان در خصوص اولویت اصلی همکاری بین روسیه و آمریکا

نخبگان سیاسی آمریکا بر این عقیده هستند که دوره رقابت هسته ای ابرقدرت های جهانی دوباره بازگشته است. این مسئله را می توان از «مروری بر سیاست های هسته‌ای» آمریکا که بخش غیر محرمانه آن روز 20 دی 1396 در نشریه هافینگتون پست منتشر شد، دریافت؛ این سند باید جایگزین دکترین هسته ای شود که در سال 2010 در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به تصویب رسید.

از پیش نویس راهکار جدید آمریکا در عرصه هسته ای می توان دریافت که آمریکا روسیه و چین را رقبای اصلی خود در این زمینه می داند و برای مقابله با توان روزافزون آن ها حاضر است روی سامانه های تسلیحاتی جدید، از جمله کلاهک های هسته ای کم قدرت برای سامانه های موشکی دریایی تریدنت دی 5 و موشاک های دریایی تاماهاواک دارای مهمات هسته ای، سرمایه گذاری کند.

به عقیده نویسندگان این سند، این اقدامات باید به شکلی پیش برود که روسیه را از این ذهنیت که قادر است حمله هسته ای پیش دستانه به خاک اروپا انجام دهد، خارج کند.

با این حال، باید یادآور شد که در دکترین نظامی روسیه به هیچ وجه سخنی از استفاده از سلاح های هسته ای به میان نیامده است، در این سند تنها تأکید شده که روسیه حق خود میداند درصورتی که علیه این کشور یا متحدان آن از تسلیحات هسته ای یا هر نوع سلاح کشتارجمعی دیگری استفاده شود، به آن پاسخ دهد.

البته اگر علیه فدراسیون روسیه تهاجم نظامی صورت گیرد به نحوی که موجودیت این کشور را در معرض خطر جدی قرار دهد، مسکو خود را محق می داند که از سلاح هسته ای برای دفاع از حاکمیت روسیه استفاده کند.

این تفکر آمریکا با شدت کمتری در مقابل ایران وجود داشت و نگرانی آنها از تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای منجر به تواف هسته ای شد؛ هرچند بارها از سوی ایران موضوع فتوا و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر عدم استفاده از این سلاح مطرح شده بود.

این در حالی است که برخلاف دکترین هسته ای جدید آمریکا، روسیه خود را آماده کرده تا دست به حمله هسته ای پیشگیرانه بزند و مقامات مسکو تصور می کنند که آمریکا قصد ندارد از توان هسته ای خود در درگیری های خارج از مرزهای ایالات متحده استفاده کند.

بر همین مبنا در سند جدید آمریکا تأکید شده روسیه باید از چنین توهمی خارج شود و به همین دلیل است که آمریکا قصد دارد برای بازدارندگی مضاعف روسیه، روی انواع تسلیحات هسته ای جدید سرمایه گذاری کند.

بررسی ابعاد دیگر این نظر سنجی نشان می دهد که روسی ها و آمریکایی ها معتقد هستند که ایران یک محور مهم برای نزدیک دو کشور آمریکا و روسیه است چرا که ایران یکی از متحدان روسیه بوده و در چند سال گذشته ارتباطات میان ایران و روسیه افزایش یافته است.

انتهای پیام/