یکی از مواردی که در چند ساله اخیر بسیار قابل توجه بوده و اعتراضات و واکنش های زیادی را در سطوح مختلف اجتماعی و سیاسی در برداشته پذیرش و اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور توسط دولت بوده است. سندی که به طور خلاصه می توان گفت در راستای حرکت کشورها به سمت جهانی شدن با محوریت فرهنگ غرب و یا همان ایجاد نظم نوین جهانی با معیارهای ارائه شده از طرف غرب و زدودن تفکر اسلامی و از بین بردن جریان ناب معنوی تلاش می کند.
به گزارش تیتر آزاد به نقل از دیار آفتاب؛ چند سالی است که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و تعهد فکری مستتر و نانوشته اعضای این دولت به خارج از مرزها علی الخصوص غرب، توجه و همراهی با معاهدات و کنوانسیون های بین المللی که حتی شاید در پاره ای از مواقع مغایر با اسناد بالادستی و برنامه های توسعه ای کشور باشد افزایش یافته است.
حتی کار در برخی موارد تا جایی پیش رفته است که خلاف قانون اساسی بدون دریافت نظر مجلس شورای اسلامی و شوراهای عالی مرتبط با موضوع، این معاهدات به امضا رسیده و ضمانت اجرایی ای را بر دوش کشور گذاشته است.
یکی از مواردی که در چند ساله اخیر بسیار قابل توجه بوده و اعتراضات و واکنش های زیادی را در سطوح مختلف اجتماعی و سیاسی در برداشته پذیرش و اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور توسط دولت بوده است. سندی که به طور خلاصه می توان گفت در راستای حرکت کشورها به سمت جهانی شدن با محوریت فرهنگ غرب و یا همان ایجاد نظم نوین جهانی با معیارهای ارائه شده از طرف غرب و زدودن تفکر اسلامی و از بین بردن جریان ناب معنوی تلاش می کند.
یوسف نجفی معاون وقت حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در تاریخ ۲۷ بهمن ۹۶ در آیین معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با طرح این پرسش که آیا آموزش و پرورش توانست در تراز قرن ۲۱، دانشآموز و انسان تربیت کند، اظهار داشت: فضای حاکم بر دنیای امروز به دلیل جهانی شدن، تحت تأثیر وجود شبکههای مجازی، رایانهها و فضای چند فرهنگی است؛ باید دید، آیا دانشآموزان برای چنین فرهنگی تربیت شدهاند یا نه؟
وی با اشاره به اینکه اگر تا دیروز صحبت از تربیت شهروند ملی بود، امروز صحبتها از تربیت شهروند جهانی است، بیان کرد: باید بتوانیم دانشآموزانی تربیت کنیم که قادر به ورود به چنین فضایی باشند، تربیت چنین دانشآموزانی، نیاز به معلمان فرهیخته و شایستهای دارد.
به گزارش دیارآفتاب؛ این صحبتها در رابطه با شهروند جهانی و انسان تراز قرن ۲۱ به وضوح از آرمان تربیتی مشخصی صحبت می کند که نمی توان در آن آرمان های تربیتی اسلام را یافت. از زبان برخی از افراد حاضر در بدنه وزارت آموزش و پرورش صحبت هایی ارائه شده است که در قبال آن باید پرسید معیار های تربیت اسلامی و حتی ایرانی در کجای آن رعایت می شود؟ و آیا شهروند جهانی بر اساس معیارها و ارمانهای تربیت اسلامی رشد خواهد یافت یا بر اساس چارچوب و معیاری که در جوامع غربی تعریف می شود؟
از طرفی یکی از اصلی ترین نکاتی که باید هر جامعه برای افزایش عزت خود در نظر داشته باشد مسئله استقلال است. مسئله ای که در وجه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... خود را به نمایش می گذارد. استقلال فکری هر جامعه به عنوان یکی از شاخه های استقلال از اهمیت بالایی برخوردار است که برای حفظ صیانت از این مهم باید برنامه ریزیها و هدف گذاری های جامعه بر اساس آرمان ها، معیار ها و ارزشهای موجود در جامعه صورت گیرد اما وقتی عده ای با بهانه های مختلف اعم از جهانی شدن، نظم نوین و بسیار بهانه های دیگر سعی دارند برنامه هایی را به دنیا القا کنند تا به اهداف کثیف غیر انسانی خود دست یابند استقلال فکری یک جامعه را تحت الشعاع قرار داده و خود را در مقامی تعریف می کنند که برنامه ریزیهای تربیتی، فرهنگی و اجتماعی جوامع دیگر را انجام دهند. در همین حوزه بود که رهبر معظم انقلاب در واکنشی که به اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور داشتند فرمودند:
«مسئله استقلال خیلی مهم است؛ مسئلهی سند ۲۰۳۰ از این قبیل است. حالا بعضی میآیند میگویند ما تحفظ دادیم یا گفتیم فلان چیزش را قبول نداریم؛ نه، بحث سر اینها نیست؛ فرض کنیم در این سند هیچچیز واضح بیّنی هم که مخالف اسلام باشد وجود نداشته باشد؛ که حالا وجود دارد؛ من حرفم این است که نظام آموزشی کشور نباید بیرون کشور نوشته شود.
ایشان تاکید کردند: آنها که خیال میکنند ما گزارش درست نگرفتیم؛ نه، گزارشهای ما گزارشهای درستی است. شما میگویید این سند مثلاً خلاف اسلام ندارد، داشته باشد یا نداشته باشد، اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است. نظام آموزشی ما را چهار نفر بنشینند در یونسکو بنویسند! چرا؟ این همان مسئلهی استقلال است.
لُبّ کلام و جان کلام در این سند ۲۰۳۰ که فصل مهمّی مربوط به آموزش و پرورش دارد، این است که نظام آموزشی باید سبک زندگی را و فلسفهی حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد؛ این آن لُبّ کلام در سند ۲۰۳۰ است. یعنی چه؟ یعنی جنابعالی، انسان متدیّن و علاقهمند به کشورتان، علاقهمند به آیندهتان، در کلاس درستان سرباز برای غرب درست کنید.«
عضو مجلس خبرگان رهبری:
۲۰۳۰ هویت فرهنگی ملت ایران را نشانه رفته است
در همین حوزه حضرت آیت الله محسنی اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با دیارآفتاب گفت: سند ۲۰۳۰ نماد ذلت و وابستگی است، اجرای این سند یعنی اینکه ملت ایران حتی توان اداره فرهنگ خود را هم ندارند.
وی افزود: سند ۲۰۳۰ به طور کامل استکباری و در راستای اهداف نظام سلطه محسوب میشود و مبارزه با این سند، مبارزه با وابستگی به غرب و تن ندادن به ذلت و زیرسلطه دشمن نرفتن است.
آیتالله اراکی اظهار کرد: ملت ایران از سابقه فرهنگی ژرفی برخودار است و غنیترین فرهنگ را دارد، باتوجه به اینکه فرهنگ نظام جمهوری اسلامی ایران به دنیا صادر میشود چرا باید فرهنگ خود را رها کنیم و تعلیمات دشمن را بیاموزیم؟
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه سند ۲۰۳۰ هویت فرهنگی ملت ایران را نشانه رفته است، گفت: تعلیمات دشمن هویت ما را هدف قرار داده است و می خواهد ما را مطیع خود کند تا تحت سلطه باشیم.
به گزارش دیارآفتاب؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که برخی از کشورهای صادر کننده چنین اسنادی حتی جامعه خود را در اجرا و پرداخت به این سند محدود و یا منع می کنند و اندیشمندان و خواص جامعه از بی تاثیر بودن چنین اسنادی و حتی اثرات منفی آن می گویند و در راستای نقد این اسناد سخن به میان می آورند.
محقق و استاد دانشگاه:
سند ۲۰۳۰ رفع کننده مشکلات غرب نبوده است
در همین رابطه عباس خسروانی محقق و استاد دانشگاه در گفتگو با دیارآفتاب می گوید: متأسفانه اصرار برخی مسئولان بر اجرای مفاد سند ۲۰۳۰ و پیدا کردن روشها و شیوه هائی مختلف برای اجرائی کردن آن بهخصوص از طریق سمنها در حالی است که این سند در میان کشورهای تدوینکننده این سند از محبوبیت برخوردار نیست و بارها در خصوص آن تجدیدنظر کردهاند و در برخی کشورها اجرای کامل آن که از گذشته ادامه داشته حلکننده مشکلات آنها نبوده بلکه امروزه آنها با مشکلات اساسی در حوزه جنسی کودکان مواجه هستند و آمار تعرضات جنسی و خشونتهای جنسی در این کشورها بالاست و سند ۲۰۳۰ هم نتوانسته است رفع کننده مشکلات آنها باشد.
خسروانی ادامه می دهد: مدافعان اجرای این سند بهخصوص مفاد مربوط به آموزش جنسی برای کودکان، کاهش میزان تعرض به کودکان را دلیل خود برای این موضوع عنوان میکنند، درحالیکه طبق آمار هم اکنون کشورهایی که در حال اجرای سند ۲۰۳۰ هستند، هم اکنون در لیست ۱۰ کشور مقام اول تا دهم در آمار کودکآزاری و تجاوز جنسی قرار دارند. بهعنوانمثال در انگلستان هر ۲۰ دقیقه یک تجاوز به کودکان صورت میگیرد و رشد بیش از هزار درصدی در تجاوز آزار کودکان در سوئد ناکارآمدی این سند را اثبات کرده است. «رابرت دیوید استیل» نامزد جایزه صلح نوبل در مقالهای تصریح کرده که «سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو نادرست است زیرا به این نکته نپرداخته است که تا زمانی که بانکهای مرکزی تحت کنترل قدرتهای استکباری باشد تا زمانی که ثروت متمرکز و نظام قانونی داشته باشیم که به هزینه نادیده گرفتن ۹۹ درصد، از جمعیت یکدرصدی محافظت میکند، هیچ مقدار آموزش به هر شکلی که باشد، مفید یا رهاییبخش نیست. آموزشی که غرب آن را طراحی کرده، ابزاری برای بردگی است. این نوع آموزش بهگونهای طراحیشده است که به افراد میآموزد بردگانی مطیع باشند و بهطور همزمان تمامی اشکال خلاقیت و اصالت را از بین میبرد.»
انتقاد جدی متفکران غربی به مفاد سند ۲۰۳۰
وی می افزاید: متفکران غربی خود به سند ۲۰۳۰ نقدهای جدی دارند و جالب است که این سند در بعضی کشورها اجرا نمیشود و حتی اگر اجرا شود دارای بندها و تبصرههای زیادی است که مضرات آن را بیاثر میکند و آمریکا جزء این دسته است. جالب است که یکی از کنوانسیونهای موجود در آمریکا کنوانسیون اقتصادی فرهنگی آموزشی است که آمریکاییها آن را امضا کردهاند ولی به تصویب نرساندهاند و این کشور برای ارائه گزارش به یونسکو بههیچوجه خود را مسئول نمیداند و حتی خود را در برابر دادن چنین حقوقی به شهروندان آمریکایی مسئول نمیداند ولی در ابعاد سیاسی از آن برای تحت فشار قرار دادن سایر کشورها نهایت استفاده را میکند.
شناسایی ۱۵۰ تعارض ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی داخلی
خسروانی مطرح می کند: برخی از مدیران در توجیه اجرائی این سند میگفتند که این سند در قالب طرح تحول بنیادین نظام آموزشوپرورش اجرائی خواهد شد و مدعی بودند که ما چارچوب عمل ۲۰۳۰ جهانی را با توجه به معیارهای داخلی بومی کردهایم درحالیکه با توجه به کار کارشناسی صورت گرفته بر روی این سند، حدود ۱۵۰ تعارض با اسناد بالادستی شناسایی شده است. بهعنوانمثال در صفحه ۲۴ از چارچوب عمل ملی ۲۰۳۰ آمده است: «این برنامه در سطح جهانی تدوین و تصویبشده، در سطح منطقهای – ملی مورد تقسیم کار قرار گفته است در سطح ملی تدوین و اجرا میشود و در سطح جهانی- منطقهای مورد ارزیابی و نظارت قرار میگیرد بنابراین ضروری است همزمان با همسویی با دستور کار جهانی، اقدامی ملی برای تدوین برنامه کشوری (مشتمل بر سیاستگذاری، شاخصسازی و نظارت) در راستای محتوای جهانی برنامه، انجام گیرد.» مسئولان باید توجه داشته باشند که نهادهای تدوینکننده چنین اسنادی اگرچه عنوان بینالمللی را یدک میکشند اما بهواقع مجری اجرای سیاستهای فرهنگی آمریکا در جهان هستند.
به گزارش دیارآفتاب؛ در ادامه باید به این نکته اشاره شود که اسنادی مانند سند تحول بنیادین یا از حرکت ایستاده است و یا با سرعت کمی مسیر خود را طی می کند و از طرفی در اختیار افرادی قرار گرفته که سعی دارند با بومی سازی اسناد ارائه شده توسط غرب اسناد داخلی ای چون سند تحول را با اصلاح رو به رو کنند. اما باید جالب باشد که چه طور ممکن است در برخی از سطوح مدیران اجرایی کشور در اجرای سند تحول نظام آموزش و پرورش لنگ بزنند ولی در اجرای یک سند با فرهنگ تحمیلی، نهایت سرعت عمل را پیشه کار خود کنند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی:
کمتر از ۱۰ درصد سند تحول اجراشده است/۲۰۳۰ را یک شبه اجرا کردند اما سند تحول سالیان سال خاک می خورد
علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب در خصوص اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور با بیان اینکه واقعیت این است که سند ۲۰۳۰ در پارهای از موارد بهصورت چراغ خاموش در حال اجراست اظهار کرد: خاطرمان هست که آقای رئیسجمهور چطور برای این سند یقهچاک میداد و دفاع میکرد. وقتی مقامی مانند رئیسجمهور دقت نمیکند که به تعبیر رهبری این سند رعیت برای کشورهای غربی تربیت میکند و زیر بار این سند میروند و دستور اجرایی شدنش را میدهند و در دولت متأسفانه تصویب میشود و بعد هم که اعتراض مراجع و رهبری و افراد دلسوز مطرح میشود در رسانه میگوید من از هر چه بگذرم از سند ۲۰۳۰ نمیگذرم، انسان این درد بیدرمان را به چه کسی باید بگوید و پناه ببرد. وقتیکه در این حد متأسفانه دچار خبط شدند و فریب خوردند.
سلیمی بیان کرد: متأسفانه لایههایی در آموزشوپرورش هنوز دنبال اجرایی کردن سند ۲۰۳۰ هستند که گزارشها آنهم حتماً به رهبری رسیده و میبینیم که با توجه بهدقت ایشان باز گلایه و روشن گری کردند.
وی ادامه داد: امیدواریم کسانی که سند ۲۰۳۰ را اجرا میکنند به خود بیایند و انشاءالله متوجه شوند که خروجی سند ۲۰۳۰ یعنی تربیت افراد نوکر و رعیت برای غرب.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: امروز وقتی آقای ترامپ میگوید عربستان جز پول چیزی ندارد و ما میخواهیم آنها بدوشیم و عربستانیها هم خم به ابرو نمیآورند، مصداق بارز اجرای ۲۰۳۰ است و میبینیم که اینطور نوکر تربیتشده است. حالا باید پرسید آیا آقای رئیسجمهور که این سند را ابلاغ کرد میخواست ایران را به اینجا برساند؟
وی بهسرعت اجرای سند تحول بنیادین در کشور اشاره کرد و ضمن تأکید بر اینکه سرعت حرکت به سمت سند تحول بنیادین را اندک میبینم افزود: البته آقایان گزارش میدهند که ۳۰، ۴۰ تا ۵۰ درصد در این حوزه حرکت داشتیم اما ما میگوییم اگر واقعاً این است پس تناقض در حرفها چیست؟ ازیکطرف میگویند سند تحول را اجرا کردیم و از طرف دیگر از افزایش خشونت در مدارس میگویند، سؤال اینجاست که اگر واقعاً اجرا کردید چرا آمار آسیبها بیشتر شده است و این نشانگر یک نوع تناقض در رفتارها است.
سلیمی با اشاره به اینکه واقعیت میدانی هم نشان از رشد در سند تحول ندارد تشریح کرد: آنچه بنده از سند تحول فهمیدم این است که فقط آمدند و نظام آموزشی را ۶-۳-۳ کردند که به این هم نمیتوان گفت تحول و یکشکل و نامگذاری است. به نظر بنده در عمل کمتر از ۱۰ درصد سند تحول اجراشده است و رهبری هم تقریباً همین را فرمودند و هنوز هم در پارهای موارد یک سری از مسائل کلی و کلیشهای را به اسم زیر نظام نوشتند ولی نحوه و زمانبندی اجرا ارائه نشده است.
وی ادامه داد: مثلاً آمده است که باید همه شاغل بشوند خب باید پرسید چطور؟ با کدام ابزار؟ با کدام تسهیلات؟ کدام مهارتآموزی انجامشده است؟ زمانبندی چه میزان است؟ متولی چه کسی و کجا تقسیمکار اتفاق افتاده است؟ در زیر نظامها یک سری موارد کلی را به اسم زیر نظام نوشتند و اصلاً مشخص نکردند که زمانبندی به چه شکل است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: سند ۲۰۳۰ را یکشبه اجرا کردند ولی چرا باید سند تحول سالیان سال خاک بخورد و امروز و فردا بکنند. متأسفانه اراده لازم وجود ندارد و این نشان میدهد که با هزار تأسف پارهای از مسئولین اعتقادی به اجرایی کردن سند تحول ندارند.
وزیر آموزش و پرورش:
همه برنامه ها در آموزش و پرورش در سال ۹۸ مبتنی بر سند تحول خواهد بود
حال بعد از تذکر دوباره رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای ۲۰۳۰ در کشور بالاخص در آموزش و پرورش بطحائی وزیر این وزارتخانه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نافع گفت: خوشبختانه گامهای نخستین سند تحول بنیادین برداشته شده است و گزارشات ایشان هم مؤید همین قضیه است.
وی گفت: همانطور که بارها رهبر انقلاب فرمودند سند تحول بنیادین سندی نیست که بگوییم ظرف یک ماه و یکسال اجرا شد بلکه این سند مسیر و نقشه راهی برای تعالی آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش کشور افزود: سند تحول بنیادین از سال گذشته مراحل مقدماتی آن آغاز شده و در ادامه تلاشهای ۶ سال گذشته همکاران ما برای سند تحول در سال ۹۸ ادامه خواهد داشت.
وی گفت: امروز با اطمینان عرض میکنم که همه برنامه های ما در آموزش و پرورش در سال ۹۸ مبتنی بر سند تحول خواهد بود.
بطحایی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص سند ۲۰۳۰ و تذکر ایشان، خاطرنشان کرد: ایشان هرزگاهی تذکر درستی را در خصوص خطر وجود سند ۲۰۳۰ و یا سندهای مشابه می دهند، قابل توجه است و باید به آن توجه کنیم.
وی گفت: بنده به عنوان عضوی از اعضای آموزش وپرورش و معلمان و مدیران انقلابی و متدین در مدارس مراقبت کافی خواهند کرد که حتی بدون نام ۲۰۳۰ ممکن است منویات آن به اجرا دربیاید، جلوگیری کنند.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: درصورت مشاهده مصداقی از برنامه سند ۲۰۳۰ به ما گزارش دهند و ما پیگیری و متخلف را تذکر خواهیم داد.
امید است که بر این صحبت های وزیر آموزش و پرورش جامه عمل پوشیده شود و علاوه بر اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نظارت دقیق بر تمامی بدنه این وزارتخانه وجود داشته باشد که عده ای غرب زده نخواهند با شیطنت به اجرای برنامه هایی خلاف معیارها و ارزش های فکری و اعتقادی این کشور بپردازند و در اعتماد مردم به نظام آموزشی پاک و ارزشی خدشه وارد شود.
انتهای پیام/