Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

معاون اول رئیس جمهور گفت: اکنون به کشورهای طرف قرارداد برجام تاکید می‌کنیم که از 60 روز فرصت استفاده کند تا در پایان آن دوباره تماس نگیرند که یک هفته مهلت بدهید.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور درنشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات مالی پژوهشی و فناوری اظهار داشت: برای مردم عادی شده که همیشه می‌گوییم در مقاطع حساس کنونی هستیم اما این مقطع واقعا حساس است علت آن را توضیح می‌دهم.


وی گفت:‌ آمریکایی‌ها رسما در اردیبهشت 97 از برجام خارج شده و تحریم‌های سنگینی وضع کردند که تحریم‌های امروز با شرایط سال‌های 90 و 91 تقاوت فاحشی دارند، آمریکایی‌ها نگذاشتند مردم ایران از دستاوردهای برجام استفاده کنند و چینی‌ها، اروپایی‌ها و روس‌ها را وادار کردند و تماس گرفتند، نیرو گذاشتند و پیگیری کردند که با ایران کار نکنند.

معاون اول ریاست جمهوری گفت:‌ شاید تاکنون جنگ اقتصادی به معنای واقعی و آنچه برای ایران اتفاق افتاد تا قبل از این در دنیا اتفاق نیفتاده بود.

جهانگیری گفت: پس از خروج آمریکا از برجام به دلیل اینکه همه کشورها از ما می‌خواستند که به برجام متعهد باشیم قبول کردیم که یک سال دیگر در برجام بمانیم اما صبر هم اندازه دارد و مصوبه شورای عالی امنیت ملی دستوراتی را صادر کرد که آنها را اجرا کردیم. اکنون سران کشورها با رئیس‌جمهور تماس می‌گیرند و می‌گویند یک هفته فرصت بدهید اما ما 14 ماه فرصت دادیم یک هفته چه تاثیری دارد. اکنون به کشورهای طرف قرارداد برجام تاکید می‌کنیم که از 60 روز فرصت استفاده کند تا در پایان آن دوباره تماس نگیرند که یک هفته مهلت بدهید.

وی گفت: شرایط امروز بسیار سخت است، سالهایی بود که در زمان جنگ بودجه‌ای را با 51 درصد کسری تصویب می‌کردیم اما امروز در این شرایط اگرچه جوری نیست که از بانک مرکزی قرض کنیم اما شرایط سخت بودجه‌ای داریم.

معاون اول ریاست جمهوری گفت:‌ جنگ در منطقه دیگر دلیل حساس بودن شرایط کنونی است که کشورهای همسایه درگیر جنگ هنوز به آرامش نرسیده‌اند.

جهانگیری ادامه داد:‌ توانمند شدن دانشگاه‌ها مستلزم این است که به نسل جدید دانشگاه به عنوان عقل نقاد جامعه اهمیت دهیم و دانشگاه برای این کار نیازمند استقلال علمی، آزادی آکادمیک و حفاظت از اصول اخلاقی است.

وی گفت: برای مثال مسئله مهم سیلاب در کشور به یکی از مسائل حساس تبدیل شد که البته ملت در این مسئله همبستگی خود را نشان دادند اما در آن زمان این بحث مطرح بود که گزارش سیلاب را به کدام نهاد دولتی بدهیم که اعلام کند تا مردم باور کنند و رئیس‌جمهور تصمیم گرفت این وظیفه به دانشگاه داده شود و از این همکاری‌ها با دانشگاه زیاد می‌توانیم انجام دهیم.


منبع: فارس