رحیمپور ازغدی گفت: باید دانست که مأمون تنها خلیفهای است که کاملاً در برابر اهلبیت(ع) اعلام خضوع کرده، لذا مأمون را برای شناخت تصمیمات امام رضا(ع) در ان زمان باید بشناسیم چرا که مامون میان همه خلفای بنی عباس استثنا است و امروز برخی سادهانگارانه می گویند مأمون امام رضا(ع) را به شهادت نرسانده است.
به گزارش تیتر آزاد به نقل از مشهدپیام، حسن رحیمپور ازغدی، شب گذشته در سی وششمین جلسه از سلسله نشستهای گفتمانی بینات در حسینیه آیتالله سید جواد خامنهای مشهد، اظهار کرد: جنبش های انقلابی مسلحانه علوی از زمانی که امام رضا(ع) مرو هستند و وضعیت اهلبیت(ع) به لحاظ امنیت، مشروعیت و امکانات مناسب بوده، در جریان است و زمان امام جواد(ع) نیز هفت مورد جنبش مسلحانه علوی علیه حکومت داریم، با اینکه مامون از لحاظظ ظاهری بهترین خلیفه است.
وی افزود: اعلام شد احترام علی(ع) و فاطمه(س) واجب است و حق فدک برگردانده شد و مامون به نوعی ادعای تشیع کرده و اعلام کرد که شبعه است و دختر خودش را به عقد امام جواد(ع) درآورده است.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه امام جواد(ع) حقوق ایشان را به عنوان همسر رعایت کردند اما زندگی ساده و متوسط داشته اند و فرزندی نیز از او ندارند گفت: مأمون کسی است که شیعیترین گرایش را نشان داده و امامرضا(ع) را در کنار پدر خود دفن می کند و علیه پدرش یعنی خلیفه قبلی سخن گفته است.
چرا امام جواد(ع) پذیرفتند که داماد مأمون شوند؟
وی افزود: ظاهر قضیه مامون حامی اهل بیت(ع) بوده و اهل مناظره و مطالعه و دارای قویترین ارتش جهان است تا جاییکه روم را بدون جنگ تسلیم می کند، اما سوال اینجا است که چرا امام جواد(ع) پذیرفتند که داماد او شوند.
رحیمپور ازغدی تصریح کرد: باید دانست که مأمون تنها خلیفهای است که کاملا در برابر اهل بیت(ع) اعلام خضوع کرده است لذا مأمون را برای شناخت تصمیمات امام رضا(ع) در ان زمان باید بشناسیم چرا که مامون میان همه خلفای بنی عباس استثنا است و احترام کامل به اهل بیت گذاشته است و امروز برخی سادهانگارانه می گویند مأمون آدم درستی بوده و امام رضا(ع) را او به شهادت نرسانده است که البته پذیرفته نیست و دلایل زیادی دارد.
وی افزود: دیدگاه دیگری وجود دارد که تمام امور او در ارتباط با امام(ع) نقشه و بازی بوده است، این حرف با این غلظت صحیح نیست، مامون واقعا عقیده داشت که اهل بیت(ع) انسان های بزرگی هستند ولی تعارف او با امام رضا(ع) نقشه و دشمنی در راستای منافع خودش بود.
مأمون قصد داشت از امام رضا(ع) و امام جواد(ع) کسب مشروعیت کند
رحیمپور ازغدی خاطرنشان کرد: مأمون قصد داشت از امام رضا(ع) و امام جواد(ع) کسب مشروعیت کند در عین حال جریانهای داخل بنی عباس را می خواست مهار کند و در واقع قصد داشت قدرت شیعه را کنترل کند و لذا انسان هوشمند و پیچیدهای بود.
وی افزود: امام رضا(ع) و امام جواد(ع) قصد داشتند به نفع شیعه کسب قدرت کنند، لذا می دانند توطئههای زیادی در جوار ایشان هست و شیعه فعلا در امان است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ایرانیها نقش اصلی را در حکومت مامون داشته اند گفت: امام جواد(ع) ایا میتوانست داماد خلیفه شدن را قبول نکند؟ ابتدا به همه می فهماند که در پی کاخ و مال دنیا نیست و سادهزیست است.
وی افزود: از طرفی نمی توان علنی با مامون برخورد کرد چرا که مانند پدرش هارون نیست و نفاق دارد و پذیرش این ازدواج حفاظت از کل شیعه محسوب میشود لذا این فرصت است و علاوه بر مقابله با کسب مشروعیت مامون، باید کسب قدرت شبعه نیز صورت بگیرد.
حفظ شیعه و دستاوردهای گذشته با تصمیمات امام جواد(ع)
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه مامون میخواست شیعه را از حرف های مبنایی و جهاد به طرف مناظره و بحثهای علمی معمولی بکشاند اظهار کرد: امام جواد(ع) با پذیرش این ازدواج، با توجه به دستاوردهای قبلی امام رضا(ع) از جمله حضور علنی، ایجاد احزاب شیعی، دعوت علنی و ایجاد دولت در دولت توسط امام(ع)، باید شاخههای خطرناک بنی عباس را کنترل کنند و دستاوردها و حضور علنی شیعه را حفظ میکردند.
وی افزود: خلافت اسلامی باید علنی در اختیار انقلابیون قرار می گرفت و بنی عباس به همین دلیل در بغداد با مامون مخالفت داشتند و با او مشکل داشتند چراکه امام جواد(ع) به نام داماد خلیفه خط دفاعی در برابر شیعه ایجاد کرد و کسی نمی توانست به شیعه حمله داشته باشد البته باتوجه به وعده شهادت و فرج از جانب خودشان، امام(ع) نیز در برابر ترور حفظ شدند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بیشترین امتیازات مادی به نفع مکتب حق از جمله فرصت تشکیلاتی، امینت، استفاده از رسانه های حکومت باید از حکومت مامون طی ده سال گرفته می شد تصریح کرد: نیروهای اطلاعاتی باتوجه به حضور امام جواد(ع) در مدینه، اعلام کردند بعد از این چند سال هنوز مردم نمی دانند خلافت در بغداد است یا مدینه؟
ایجاد حکومت موازی با مأمون توسط امام جواد(ع) در مدینه
وی افزود: مرکزیت متوجه مدینه است، چراکه سوالات علمی و دینی مردم و مسائل سیاسی در انجا پاسخ داده می شود و حکومت موازی در مدینه ایجاد شده است اما به دلیل شهادت امام رضا(ع) به دست مامون و فشار افکار عمومی، مامون دست به شهادت امام جواد(ع) نتوانست بزند و پس از او معتصم نیز امام(ع) را به شهادت رساندند.
فراز و فرودهای تشکیلات سازمان وکالت
رحیمپور ازغدی خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) سیاست تقیه را دارند و تشکیلات سازمان وکالت به عنوان نمایندگان امام در سطح جهان، که توسط امام حسن(ع) سازماندهی شده بود در اختیار داشتند.
وی در این باره افزود: در کربلا این شبکه ضربه خورده بود و امام سجاد(ع) نیز زیر خاکستر و خون این شبکه را بازسازی کرده اند و کل شیعیان اطراف امام(ع) انگشت شمار بودند و فراری بودند . البته برخی نیز مایوس شدند و گمان داشتند که حق شکست خورده است لذا بعدها توسط امام باقر(ع) تشکیلات علمی وسیع ایجاد شد و امام صادق(ع) نیز بعد از سقوط بنی امیه این شبکه را علنی کرد و رسمی شد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام موسیبنجعفر(ع) این شبکه را دوباره سازماندهی زیرزمینی و مخفی کردند و در زمان امام رضا(غ) نیز، بر اثر قدرت این شبکه مامون نیز مجبور به تسلیم است البته امام جواد(ع) می دانند فرصت زیادی نیست و وضعیت زمان مامون ادامه نخواهده یافت و لذا حداکثر استفاده را از اخرین سالها میکنند و پس از ان نیز به تدریج مخفی میشود.
وی افزود: امام جواد(ع) با هوشیاری در برابر مامون برخورد کرده و در مناظرات مسائل را حل میکنند و سوالاتی مطرح میشد که امام(ع) نتوانند پاسخ دهند و قصد داشت فرصتی ایجاد کند تا چهره علمی امام(ع) را تخریب کنند.
رحیمپور اظهار کرد: نفوذ امام جواد(ع) آنقدر بود که وقتی در سن نوجوانی از مدینه به سمت بغداد آمدند، تنها مراسمی بود که همه گروه های مخالف یکدیگر و غیر مسلمانان به استقبال امده بودند و مأمون در اخر عمر خودش سفارش دارد که اگر اهل آخرت و دنیا هستی، از امام مراقبت کن و بدان این خاندان در پی دنیا و مال دنیا نیستند و نباید با امام جواد(ع) درگیر شوی تا حکومتت سقوط نکند.
وی افزود: معتصم که روی کار می آید اعلام می شود که خطر درجه اول داماد خلیفه است چراکه واقعیت حکومت در مدینه قرار دارد و باید علنی تسلیم شود، لذا معتصم نیز امام(ع) را دوباره به بغداد دعوت کرد و امام(ع)نیز فاصله خودش را با خلافت حفط کرده است و در نهایت نیز با شیوه های مختلف، امام(ع) را دعوت به ملاقات با خلیفه کردند و با ایشان را با زهر مسموم کردند و در صبح فردا نیز به شهادت رسیدند.
انتهای پیام/