Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

کارشناس مسایل اقتصادی گفت: واحد ریال صرفاً جنبه ثبت حسابداری را یدک می‌کشد و مدتی است که از چرخه معاملات پولی به صورت غیر رسمی حذف شده است لذا تبدیل واحد پولی از ریال به تومان امری اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلال حسینی جزه در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: واحد ریال صرفاً جنبه ثبت حسابداری را یدک می‌کشد و مدتی است که از چرخه معاملات پولی به صورت غیر رسمی حذف شده؛ لذا تبدیل واحد پولی از ریال به تومان امری اجتناب‌ناپذیر است.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: آن‌چه بانک مرکزی با حذف چهار صفر در دست اقدام دارد؛ می‌ایست با دقت و ظرافت لازم پیگیری و پیاده‌سازی شود چرا که در این اقدام عملاً هر ۱۰ هزار ریال معادل یک تومان جدید لحاظ شده است و در صورتی که واحد جزئی‌تری که مورد قبول معاملات غیر رسمی قرار بگیرد تولید نشود عملاً تورم پنهانی را با خود به همراه خواهد کرد و تغییر واحد پولی کارکرد مفیدی برای اقتصاد نخواهد داشت.

وی افزود: دلیل و چرایی اقدام بانک مرکزی هر چه باشد آن‌چه در عمل اتفاق می‌افتد تأثیری بر صورت‌های مالی شرکت‌های بزرگ بورسی که واحد پولی آن‌ها میلیون ریال (حذف شش صفر) و یا اشخاصی که واحد پولی هزار (حذف سه صفر) را دارند، نخواهد داشت.

حسینی جزه عنوان کرد: این عمل بانک مرکزی رسمیت بخشیدن و پیروی از واحد غیر رسمی مورد استفاده در کشور است.

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر واحد ریال تبدیل شده به تومان جدید (هر ده هزار ریال یک تومان جدید) را ریتو (حروف ابتدایی ریال و تومان) بنامیم این واحد پولی در ارقام شرکت‌های بزرگ و متوسط مستقیم به صورت ریتو قابل استفاده است، اما تورم پنهان آن در واحدهای کمتر از ریتو نمایان خواهد شد؛ چرا که در معاملات غیر رسمی ۲۰ هزار ریال را دو تومان (دو ریتو) اما ۱۵ هزار ریال را یک هزار و 500 تومان می شمارند که در واحد جدید پولی بانک مرکزی یک و نیم ریتو می شود.

حسینی جزه گفت: بانک مرکزی می‌بایست واحد کمتر از حذف چهار صفر را معرفی نماید و نادیده گرفتن این امر گرد شدن ارقام به سمت بالا را به دنبال خواهد داشت و یک و نیم ریتو به دو ریتو رشد خواهد کرد و این جهش‌ها که عموماً در خرده فروشی‌ها و برای ارقام کمتر اتفاق می‌افتد تجمیع شده و در سبد خانوارهای ضعیف بیشتر نمود خواهد داشت.

وی افزود: یکی از مزایای حذف چهار صفر برگشت پول فیزیکی موجود در جامعه و باز توزیع آن است، در صورتی که قائل به چاپ بی‌رویه اسکناس در ادوار گذشته باشیم به عنوان یک اهرم سیاست انقباضی در مهار تورم مؤثر خواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: از طرف دیگر هزینه چاپ اسکناس و همچنین اسکناس‌های چاپ شده موجود که هنوز توزیع نشده است به عنوان یکی از هزینه‌های طرح حذف چهار صفر باید مدیریت شده و با دقت نظر اعمال شود.

وی افزود: در کنار این موارد و با توجه به شرایط رکود موجود طبیعتاً استمرار سیاست‌های انقباضی همراه با کانال‌های انبساطی کنترل شده می‌تواند بن‌بست و سیکل تورم و رکود را بازگشایی کند.

انتهای پیام/