Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

ظریف درحالی بیان می کند که هیچگاه نگفته که امضای جان کری تضمین است و این نسبت دروغ را به من زده اند که عراقچی معاون وی این سخنان را در سال 94 بر زبان رانده است.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با تعدادی از فعالان فضای مجازی دیدار و گفت‌و‌گو کرد و درباره مسائل مختلف سخن گفت.

ظریف دوباره سخنانی به زبان آورد که حاکی از حمایت دوباره از برجام و همچنین انتقاد از منتقدان بود. در این باره وزیر خارجه کشورمان مطرح کرد که دروغ به وی نسبت داده اند که گفته «امضای کری تضمین است» و او هیچ وقت این موضوع را به زبان نیاورده است.

ظریف با دفاع مجدد از توافق هسته‌ای، مدعی شد 10 سال دیگر مشخص خواهد شد برجام یکی از موفق‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی بوده است!

چه کسی گفت «امضای کری تضمین است» 
اما به واقع چه کسی بیان داشته که امضای کری تضمین است. اگر سری به رسانه‌های اصلاح طلب در آن زمان بزنیم به خوبی می بینم که این گفته مقامات وزارت خارجه کشورمان مورد استقبال این رسانه ها قرار گرفته است. این موضوع زمانی انجام شد که بسیاری از کارشناسان انتقاد داشتند که نبایستی به آمریکایی ها اعتماد کرد و بایستی از آنها تضمینی گرفت. 
در همین رابطه یک از شروط 9 گانه رهبر معظم انقلاب درباره برجام این بود که از رئیس جمهور وقت آمریکا یعنی باراک اوباما درباره انجام وظایف برجام بایستی تضمین گرفت. 
بعد از مدتی - آذر ماه 94- «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه صدمه‌ای مواجه نمی‌شود، چون «کری» این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است.
رئیس کمیته پیگیری اجرای برجام زمانی این سخنان را بر زبان راند که کنگره آمریکا قانون محدودیت سفر به ایران را تصویب و اوباما، رئیس جمهور آمریکا با امضای خود آنرا قانونی کرد، عراقچی در توجیه عدم نقض این توافق دل به سخنان جان کری سپرده بود و در حمایت آن بیان داشت:« این یک نامه معمولی نیست. امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است.»
جالب اینجاست که ظریف این گفته را با وجودی که همه می دانند این مسئله را معاونش بر زبان رانده است، به خودش نسبت می دهد و مطرح می کند که منتقدان به وی نسبت دروغ داده‌اند!
از سوی دیگر وی مطرح کرده است که «من هیچ‌‌گاه نگفتم امضای جان کری پای برجام سند است، گفتم به من دستور داده‌شد اول اوباما پای برداشتن تحریم‌ها از ایران را امضا کند. از من امضا خواستند، من هم امضا آوردم؛ من دستور نداشتم دختر اوباما را گروگان بگیرم تا برجام را اجرا کند.»
در جلسه ظریف با کارشناسان بین الملل چه گذشت؟
این درحالی است که ظریف در جلسه‌ای که در همان زمان با کارشناسان امور بین الملل برگزار کرد با این سؤال از سوی فواد ایزدی، کارشناس امور بین الملل مواجه شد که تضمینی وجود دارد که آمریکا خصوصا در زمان ریاست جمهوری بعدی زیر این توافقنامه نزد و از آن خارج نشود.
این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران از  وزیر امور خارجه درباره الزام حقوقی آمریکا به برجام  با توجه به اظهارات آن زمان جان کری مبنی بر اینکه برجام یک توافق الزام‌آور نیست، می‌پرسد و از ظریف می‌خواهد در این‌باره توضیح دهد. این استاد دانشگاه به اظهارات کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا و تاکید آنها بر پاره کردن برجام پس از پیروزی در انتخابات اشاره می‌کند و خواستار پاسخ ظریف در این‌باره می‌شود.
فواد ایزدی بیان می کند که جان کری مطرح کرده است که این توافق از نظر حقوقی الزام آور نیست. ایزدی مطرح می کند که غیر از قطعنامه مکانیزم دیگری وجود دارد که طرف مقابل را ملزم به اجرای تعهداتش بکند؟
ظریف در این زمینه پاسخ می دهد: «در مورد الزام حقوقی طرف مقابل برای انجام تعهدات، ما یک توافق چندجانبه به اسم برجام داریم که این توافق توسط شورای امنیت تایید شده. این توافق ما و طرف مقابل است. آقای کری هم در جلسه عمومی این حرف را زده که این قرارداد نیست. طبیعی است قرارداد نیست طبق قطعنامه غیر فصل 7 ملل متحد است، قطعنامه ماده 25 است، اما بحث، بحث دیگری است.»
وزیر خارجه کشورمان درباره سخنان مقامات وقت آمریکایی به ایزدی گفت: «من اینقدر که شما مطمئن هستید به هیچ کس در آمریکا اطمینان ندارم - ولی معتقدم چاره ای ندارد نه این که علاقه باشد . آقای اوباما گفت که اگر دست من بود نمی گذاشتم یک پیچ و مهره از برنامه هسته ای ایران باقی بماند اما چاره ندارم لذا می پذیرم .»
وی تاکید می کند: « آمریکا نیازمند قطعنامه شورای امنیت بود برای همین این قطعنامه اینقدر برایش حیاتی است . بله برای امریکا الزام آور نیست . الزام آور بودن حقوق بین المللی را هم خودش نقض می کند چی مانع می شود؟واقعیت این است که انتهای قضیه حقوق بین الملل اجرا می شود. موارد نقض حقوق بین الملل نسبت به موارد اجرایش نادر است وگرنه نقض نمی شد. اتفاقا در حقوق بین الملل این مبنا را داریم که هر نقض حقوق بین الملل بذر یک قاعده جدید بین الملل را می کارد. بعد از این که تعداد زیادی نقض شد خودش قاعده می شود. حقوق بین الملل همین است .»
انتهای پیام/